Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

DVI -> HDMI med Mac Mini


bainit

Rekommendera Poster

Har en nyinköpt LCD-TV med HDMI- och VGA-ingång som jag har tänkt att koppla en Mac Mini till.

 

Går det att köra med en DVI->HDMI-kabel?

 

Det går ju alltid att köra med DVI/VGA-konverten, men kan man hålla det digitalt ända in i TV:n så vore det bra.

 

 

/Petter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det förutsätter att HDMI-ingången tar emot datorsignaler vilket är ovanligt. Så gott som alltid håller HDMI sig till videoupplösningar, 576p, 720p, 1080i etc. Tyvärr finns det inget sätt att ställa om Macen att skicka ut de signalerna.

 

Om du har tillgång till kabel kan du alltid pröva, men om handboken inte är tydlig vilka signaler som tas emot på HDMI:n är det en chansning.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

Jag kör DVI från min TiBook 867 in i plasmans HDMI, rakt av utan problem.

Man kan laborera runt lite med inställningarna, både de i datorn och de i plasman.

 

Har även kört med s-videokabel, men det ser ut som crap i jämförelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:(

Tyvärr fungerar det inte med en DVI->HDMI-kabel. TV:n plockar inte upp någon signal alls. Den verkar vilja ha videoupplösningarna, 720p, 1080i etc, som thomas skrev.

 

Med en dubbelskärmad VGA-kabel blir bilden riktigt bra, men man är dock sugen på att få in signalen digitalt i TV:n.

 

Borde det inte mjukvarustyrt? eller är det begränsingar på videokortet?

 

/Petter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

TV:n är som den är. Datorn däremot kan ändra sig men kruxet med Mac i detta fall är att det inte finns några program för att aktivera hdtv-upplösningar ut. Så även om hårdvaran/grafikkortet klarar jobbet har inte Apple aktiverat de lägena. :(

 

Markus, vad har du för plasma? Alltid bra att veta några av undantagen från reglerna.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är helt ute och cyklar här, men är problemet att du inte kan sätta "rätt" upplösning i Macen?

Dvs 1920x1080 och 1280x720.

I så fall kan du använda SwitchRes X. Där kan du själv definiera upp egna upplösningar.

http://www.madrau.com/html/SRX/About.html

Enligt hemsidan så är en av anledningarna till att köra SwitchRes X

Create custom resolutions for using your Mac as a home theater, and plug it to your HDTV
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är helt ute och cyklar här, men är problemet att du inte kan sätta "rätt" upplösning i Macen?

Dvs 1920x1080 och 1280x720.

I så fall kan du använda SwitchRes X. Där kan du själv definiera upp egna upplösningar.

http://www.madrau.com/html/SRX/About.html

Enligt hemsidan så är en av anledningarna till att köra SwitchRes X

189561[/snapback]

 

 

Problemet är inte upplösningen, det är att få in en digital signal i TV:n annan än DVI-signal. Upplösningmässigt kan jag få så hög upplösning att texten blir för liten för att man praktiskt skall kunna läsa den på "soffavstånd" från TV:n.

 

/Petter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Switchres kan nog lösa en hel del faktiskt.

 

Annars är problemet att "upplösningarna" handlar om mer än bara pixlar och uppdateringsfrekvens där man ska ställa detaljerad information om synkronisering. Beroende på skärm är de olika bra att parera sådana problem. Man kan alltså ställa in datorn på att skicka 1280 x 720 och 60Hz och få helt olika resultat på två skärmar.

 

Med HDMI får man också problem med att det normalt väntar sig en komponentvideofärgrymd (YCbCr) där luminansvärdena för svart är vid 16 och vitt är 235. Matas det med RGB där svart är 0 och vitt är 255 klipper bilden. Fast det brukar bara bli problem med svärtan av någon anledning.

 

Det bästa är om datortillverkarna helt enkelt ser till att det från början finns färdiga HDTV-lägen.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...