Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag är helt ny på det här...


Per Johanneson

Rekommendera Poster

Per Johanneson

Jag har alltid använt Pc datorer som alltid har kraschat på ett eller annat sätt, men min senaste totalkrasch var droppen. Jag hade tänkt skaffa mig en Mac mini, men jag har lite frågor till er som vet mer om den.

 

Jag läste att man skulle få kass bildkvalite om man skulle använda nåt analogt vad det nu var till skärm, vad är det? Jag hade tänkt köpa en plattskärm till min dator, innebär det att jag får dålig bildkvalite?

Villken av dem rekommenderas? Behöver man betala 1000 kr för en Super Drive?

Jag är mest inne på mellanversionen. Berätta så mycket ni kan om era erfarenheter med datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att minin är begränsad så skulle jag lägga ned pengarna på en iMac G5 istället. Mycket mera fart och grafik..... ingen seg HD, mer än en (!) RAM-minnesplats mm mm. Ska du ändå köpa dig en TFT så kan du titta på iMac G5 istället.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/sw...1.2.1.2.0.0.1.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit! :)

 

VGA fungerar helt ok. Jag såg ingen skillnad då jag bytte från VGA till DVI på min skärm som klarar båda... Men som axelman säger, om du ändå ska köpa till en skärm för 2-3000 så ta en funderare på iMac G5. Rejält mycket mer prestanda och möjlighet till mer minne, vilket framtiden definitivt kommer kräva så småningom...

 

Det som gör mini "dålig" är att den bara har en bärbar 2,5" hårddisk i sig som gör 4200 varv/minut, medan t.ex. iMac har en stationär 3,5" hårddisk som snurrar i 7200varv. Det gör en ganska stor skillnad för hur snabb datorn känns. Det märks mer desto mindre minne man har i den. Minins andra begränsning är att den bara har en minnesplats, dvs det är max 1GB ram i den. iMac har 2 platser och blir därför billigare att bygga ut, och kan ha upp till 2GB ram. Processorn i iMacen är även den nästan dubbelt så snabb och av en nyare generation.

 

Jag tycker att minin bara är prisvärd om man har allt annat omkring redan, man vill byta ut nåt gammalt skrot i källaren mot något nyare, och köper enklaste modellen. Går man uppåt så börjar den bli väldigt dyr för vad man får tycker jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman och Jonatan har bra synpunkter, som vanligt.

Ett litet tillägg bara, det går att ansluta en extern hd till minin och lägga OS X på denna.

På så sätt kan man få lite bättre flås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju detta som är "dåligt" med minin. Köp en billig dator och släng ut en 1000:- på en HD så att det fungerar.......... :blink: Minin är bra på det den är bra på.... men ska det fungera så man inte blir besviken så kolla in iMac G5. Minin är inte färdigtänkt.... en minnesplats som gör att man får slänga det medföljande minnet och köpa ett dyrt 1 GB minne?!?! En iMac G5 kastar man in en 512 till och det blir bra...... där spar man en tusing till........ Summa summarum spar man två (2) tusingar (!!) för att få det basala att fungera med en iMac G5.... :wacko::wacko::wacko::wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Johanneson

Jo, men eftersom Imac:en kostar 12000 som billigast, så tror jag att jag tjänar mer på att köpa mellan Minin för 6000 och en plattskärm för 3000. Det jag skall använda datorn till är att surfa, skriva en hel del, se på film och lyssna på musik, inget jättekrävande alltså. Kan man koppla in den till tv och se på film där? Det hade varit bra att bara bära en mini istället för en 100 kg Pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man koppla in den till tv och se på film där?

180873[/snapback]

Ja men inte samtidgt som du ahr den kopplad till en data-skärm eftersom mini bara har en bildutgång. iMac har också bara en bildutgång, men den har ju en egen skärm också... :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En iMac G5 är inte så tokigt köp, har du tittat på de olika modellerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit! :)

 

VGA fungerar helt ok. Jag såg ingen skillnad då jag bytte från VGA till DVI på min skärm som klarar båda... Men som axelman säger, om du ändå ska köpa till en skärm för 2-3000 så ta en funderare på iMac G5. Rejält mycket mer prestanda och möjlighet till mer minne, vilket framtiden definitivt kommer kräva så småningom...

 

Det som gör mini "dålig" är att den bara har en bärbar 2,5" hårddisk i sig som gör 4200 varv/minut, medan t.ex. iMac har en stationär 3,5" hårddisk som snurrar i 7200varv. Det gör en ganska stor skillnad för hur snabb datorn känns. Det märks mer desto mindre minne man har i den. Minins andra begränsning är att den bara har en minnesplats, dvs det är max 1GB ram i den. iMac har 2 platser och blir därför billigare att bygga ut, och kan ha upp till 2GB ram. Processorn i iMacen är även den nästan dubbelt så snabb och av en nyare generation.

 

Jag tycker att minin bara är prisvärd om man har allt annat omkring redan, man vill byta ut nåt gammalt skrot i källaren mot något nyare, och köper enklaste modellen. Går man uppåt så börjar den bli väldigt dyr för vad man får tycker jag!

180851[/snapback]

Studerar man MacinTouch benchmarks så är slutsatsen lite annorlunda, Mac mini klarar sig mycket bra jämfört med en 1.8 GHz iMac G5, kan till och med vara snabbare om iMacen är inställd på "Auto" i processor inställningen.

 

Så efter att ha studerat resultaten där så är det bara motiverat med en iMac om du behöver mer minne än 1 GB och/eller tänker använda datorn till grafik-tunga applikationer.

 

4200 RPM vs 7200 RPM får mycket mindre betydelse då alla faktorer tas med i beräkningen, som att OSX buffrar mycket aggressivt det som ska läsas & skrivas till HD, iMacen har eller hade dessutom design-fel i hårdvaran som gör HD I/O långsammare.

 

Jag funderade själv mycket & länge innan jag bestämde mig för att skillnaden var för liten för att motivera inköpet av den betydligt dyrare datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VGA fungerar helt ok. Jag såg ingen skillnad då jag bytte från VGA till DVI på min skärm som klarar båda...

 

Jag ser dock stor skillnad i hur mycket kontrast man får ut... sitter med en powermac G5 och en mini inkopplad i samma crt-skärm med vga. Minin:s skärmbild är mörkare och det går inte att justera bilden så att den blir lika stark som den från G5:an... har också provat minin till en dvi/tft och det fungerar bättre. Så jag tar det tills vidare som fakta att minin har en för svag vga-signal... tror dock kanske att problemet i första hand uppstår vid crt-vga (bättre med tft-vga).

 

Skärmbilden är ju inte omöjlig att jobba vid på något sätt men skillnaden är väldigt tydlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Johanneson

Men vad är det där för skärm som gör att det syns mycket bättre? Är de dyrare än vanligt? Kan någon rekommendera nån bra plattskärm som skulle passa fint med en mini?

Var förresten på AppleStore i Göteborg idag. Jag provade "mellan minin" och jag blev mycket imponerad. Av det som jag har läst här har folk förklarat den som väldigt seg, men jag tyckte att den fungerade mycket bra, och till det jag skall använda den till fungerar den ypperligt. Den var ju inte lika snabb som en G5, men mycket bra enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en mini med 512 Mb kopplad till en 19" TFT, tidigare en 17" TFT med DVI.

Minin räcker med råge till att göra vardagssaker som surfa, lyssna på musik, läsa pdf'er, MS Word går utmärkt det med, etc... Har tom gjort en filmsnutt i iDVD utan problem.

 

Se till att köpa en skärm med DVI ingång, jag har läst på Apple´s forum att vissa haft problem med den medföljande DVI till VGA adaptern, att vissa adaptrar dämpar signalen till skärmen. Dessutom tycker jag att DVI anslutningen ger mycket bättre bild, inga små eftersläpningar som den analoga signalen kan ge.

 

På det sättet du ska använda din dator så kan du lugnt köpa en Mini... även fast iMacen säkert är en jättebra dator för dig med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med minin jämfört med iMacen är ju att du har separat skärm. Byter du datorn om ett par år mot nåt annat så har du skärmen kvar och kan alltså byta en grej i taget, och inte allt på en gång som med iMacen. Ska man ändå köpa iMAc så ska man nog helst ha 20-tummaren då skärmen på den är bättre än på 17-tummaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med minin jämfört med iMacen är ju att du har separat skärm. Byter du datorn om ett par år mot nåt annat så har du skärmen kvar och kan alltså byta en grej i taget, och inte allt på en gång som med iMacen. Ska man ändå köpa iMAc så ska man nog helst ha 20-tummaren då skärmen på den är bättre än på 17-tummaren.

181245[/snapback]

Om man köper en Mini kan man nog räkna med att köpa en ny om 3 år, men om man köper en iMac kan man räkna med en ny om 6 år. Dessutom är skärmen i iMac 17" inte dålig, även om den i iMac 20" är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad är det där för skärm som gör att det syns mycket bättre? Är de dyrare än vanligt? Kan någon rekommendera nån bra plattskärm som skulle passa fint med en mini?

180991[/snapback]

 

Nyckelordet är ju DVI-koppling.

 

Lägger in några förslag här, så ser du vad som menas (vet inget om kvalitén på skärmarna):

http://inwarehouse.se/productDetail.aspx?I...33673&ReferId=3

http://inwarehouse.se/productDetail.aspx?I...81073&ReferId=3

http://inwarehouse.se/productDetail.aspx?I...41485&ReferId=3

http://inwarehouse.se/productDetail.aspx?I...93207&ReferId=3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...