Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Använda Mac Mini som server?


ptz0n

Rekommendera Poster

Såg att några filurer på 99mac hade använt sig av en Mac Mini i servermiljö, tyvär framgick det inte vad den används till. Frågan är nu om det är möjligt att använda Minin som webbserver (Apache, MySQL samt PHP).

 

Vad tror ni?

Jag har inte har lust att punga upp 30 lax för en Xserve och verkligen inte behöver den prestandan. Men om man till ex skulle jämföra Minin med ett AMD64 system för samma pengar, vad skulle då prestandaskillnaden visa? Sen måste man ju erkänna att man hällre ser en liten fin Mini i rackskåpet än ett 4U rack-chassi som låter som en jetmotor (inte för att det stör någon i serverrummet, men ändå).

 

Bild från 99mac

IMG_5153.jpg

 

Fler bilder från installationen av Minin och Xserve och finner ni här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ju såklart inte samma prestanda i en mini som i en Xserve, men rent mjukvarumässigt är det ju ingen skillnad. Ska du sätta upp värsta högprestanda-servern som inte baxnar för en flock samtidiga användare som all kör någon applikation med ständiga accesser i mySQL, eller tunga serverside-skript/program så klarar du dig nog inte med en mini. Ska du däremot lägga ut lite bilder på ungarna som släkten ska kolla på så är nog egentligen även en mini lite overkill.

 

Nånstans däremellan finns det givetvis en gräns, men det är säkert ett femtiotal parametrar som kan påverka ditt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att en mindre community/forum skall finnas på Minin. Alting verkar bara så fridfullt när det gäller Mac, även under serverförhållanden. Det är nog ett av anledningarna till varför jag äns har tanken på att använda en Mac Mini som server. Så Tiger räcker?

 

Dock kanske man bör uppgradera ramen till 1GB och använda sig av extrerna hårddiskar genom FireWhire eller USB2.0 för den större lagringen. Hur tror ni att hårddisken som sitter i Minin skulle klara sig då man använder Macen som server?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en mindre community så är det säkert inga problem, men med tiden kan det kanske bli lite trångt (beroende på vad communityn handlar om och vad man låter deltagarna lagra på servern).

 

Lite varningsflagga för USB2.0 som inte håller alls samma prestanda i MacOS som i Windows. Ungefär halva hastigheten vill jag minnas att det handlar om. FW är alltså att föredra för externa diskar till minin.

 

Jag har just satt upp en mini hemma som web- och backupserver. Men min websida är främst ett sätt att sprida familjefoton till avlägsna släktingar och trafiken är tämligen begränsad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en mini som går som server. Nu har jag inte börjat köra speciellt hårt på den, så jag vet inte vad den skulle tåla i belastning, men det fungerar bra. Apache och MySql kör jag, fungerar bra. Den är även replikations-server, dvs filserver som gör synkroniseringsoperationer mellan mina mac:ar.

 

Jag har fetat på med max minne (1GB) och bytt interna disken till en 7200-varvare. Minnet är på gränsen till för litet (!) men disken är bra. På sikt kommer inte utrymmet att räcka så jag har importerat en ministack .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en mini som går som server. Nu har jag inte börjat köra speciellt hårt på den, så jag vet inte vad den skulle tåla i belastning, men det fungerar bra. Apache och  MySql kör jag, fungerar bra. Den är även replikations-server, dvs filserver som gör synkroniseringsoperationer mellan mina mac:ar.

 

Jag har fetat på med max minne (1GB) och bytt interna disken till en 7200-varvare. Minnet är på gränsen till för litet (!) men disken är bra. På sikt kommer inte utrymmet att räcka så jag har importerat en ministack .

172290[/snapback]

Lite OT, men hur har du gjort synkroniseringslösningen? Jag går och fnular på hur jag ska sätta upp en sådan på bästa sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte är något alternativ men det finns ju webhotell som hyr ut MacMinis som dedikerade servrar. Jag har tänkt på det som ett bra alternativ om man vill ha en egen server.

 

http://www.macminiservers.co.uk/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om http://www.macminiservers.co.uk/ använders sig av Minis som servrar så känns det som det iaf är något att testa. Dock blir jag ju lite oroad över om minnet räcker till.

 

Ajja bajja!

Vill meddela att det INTE får plats tre Minis i rad i ett 19" rack :P

 

Bilden hämtad från ServerCity´s startsida och är ett mondage!

tower.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skissade upp lite hur det skulle se ut om man försökte placera tre st Mac Mini brevid varandra i ett 19" server rack. La även till en xserve för att jämföra med. :ph34r:

 

xserve_macmini.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men hur har du gjort synkroniseringslösningen? Jag går och fnular på hur jag ska sätta upp en sådan på bästa sätt.

172300[/snapback]

 

Jag har testa en massa olika kommersiella tjänster och mac-program med grafiskt gränssnitt, men tyckt att de fungerade bara sådär. Så jag satte mig istället och läste på om rsync. (rcp-liknande kommando, men som bara skickar den data som är förändrad). Sedan öppnade jag för ssh i min brandvägg och synkar nu mellan linux och mac:ar, hemma och på jobbet.

 

Än så länge gör jag det manuellt (typ skriver kommando i terminalen) men ska lägga det på klocka i cron när jag känner mig trygg med synkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testa en massa olika kommersiella tjänster och mac-program med grafiskt gränssnitt, men tyckt att de fungerade bara sådär. Så jag satte mig istället och läste på om rsync. (rcp-liknande kommando, men som bara skickar den data som är förändrad). Sedan öppnade jag för ssh i min brandvägg och synkar nu mellan linux och mac:ar, hemma och på jobbet.

 

Än så länge gör jag det manuellt (typ skriver kommando i terminalen) men ska lägga det på klocka i cron när jag känner mig trygg med synkningen.

172500[/snapback]

Oki, ungefär det som jag har lurat ut oxå. Jag skulle gärna kombinera det med någon wake-on-lan-funktion, men jag har för mig att det finns att köra från prompten det med.

 

Coolt att tunnla synken. Jag gillar verkligen den funktionen i ssh. B) Att tunnla wake-on-lan lär ju däremot bli svårt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte är något alternativ men det finns ju webhotell som hyr ut MacMinis som dedikerade servrar. Jag har tänkt på det som ett bra alternativ om man vill ha en egen server.

 

http://www.macminiservers.co.uk/

172321[/snapback]

 

För det priset kan jag också tänka mig att hyra ut min mini. 69 PUND per månad. PLUS MOMS! Jesus...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, ungefär det som jag har lurat ut oxå. Jag skulle gärna kombinera det med någon wake-on-lan-funktion, men jag har för mig att det finns att köra från prompten det med.

 

Coolt att tunnla synken. Jag gillar verkligen den funktionen i ssh.  B)  Att tunnla wake-on-lan lär ju däremot bli svårt...

172503[/snapback]

 

I och med att det är minin som är server, så tyckte jag att det var OK att ha den igång alltid. Det är ju inte direkt så att det stör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att det är minin som är server, så tyckte jag att det var OK att ha den igång alltid. Det är ju inte direkt så att det stör.

172508[/snapback]

Nej, det var min slutsats oxå. Jag ville först haft centrallagringen på min G5:a eftersom minin går som webserver. Det hade kännts bättre att inte ha backuperna på den maskin som all trafik utifrån landar på, men jag ska muckla lite med rättigheterna och stänga till så mycket det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Mini för ett forum ska inte vara några problem. Här körde vi ju med 350 MHz G4 och 192 MB minne. Det räckte för ca 200 samtidigt inloggade användare. 1,25 GHz G4 samt minst 512 MB minne borde ju åtminstone ca 1000 inloggade samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...