Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

imac G5 med 1.8 eller 2.0GHz?


kimwalltin

Rekommendera Poster

Kan någon ge ett expertsvar på om jag som första mac köper en imac G5 med 1.8 eller 2.0GHz processor? kör på 1GB ram och kommer köra illustrator&photoshop mest. Kan man lägga pengarna på annat så är det ju fint..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon ge ett expertsvar på om jag som första mac köper en imac G5 med 1.8 eller 2.0GHz processor? kör på 1GB ram och kommer köra illustrator&photoshop mest. Kan man lägga pengarna på annat så är det ju fint..

171795[/snapback]

 

1.8 eller 2.0 är akademisk skillnad i fart. Dvs du märker ingen skillnad. 2.0 har ju DVD-brännare om du behöver det, annars skulle jag satsa på mer minne. OS X käkar minne till frukost...... Särskilt PS vill ha hur mycket minne som helst så 2 GB RAM är inte fel.

 

Men ska du jobba med datorn skulle du satsa på 20" så du får plats med paletter och en större arbetsyta. iMac G5 har möjlighet att ansluta extern skärm men bara spegling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Axelman.. Men givetvis är det en smaksak. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och köp inte minne av Apple Store... www.crucial.com har billigt minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hellre mer ramminne än en snabbare processor. Och när det handlar om så små marginaler som emellan 1,8Ghz och 2,0Ghz så tycker jag du ska satsa på 1,8GHz. För du har du mer pengar över till ramminne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och köp inte minne av Apple Store... www.crucial.com har billigt minne.

171960[/snapback]

 

Mycket minne är ju alltid fint:-)

Men hur funkar det med frakt&tull från crucial? finns visst en uk site också men det skiljer rätt mycket i pris..

 

Är det lätt att byta minne själv i imac:en? det ingår ju 512MB, kan man köpa en 1GB och en %!" till och få plats med alla? eller är det bara två slotar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det här med att allt ska vara i par, kan nån förklara det? Nigel i spinal tap lärde mig att allt måste vikas, men detta är nytt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så det bästa borde vara att köpa två stycken 1GB kort och kasta det 512 MB kortet man får till? Funkar det med 1GB kort och det 512 GB som sitter i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sälj det för 4-500 spänn istället för att kasta det ;)

Ja, det funkar med 1GB+512MB, men det optimalaste är att ha två exakt likadana minnen. Någon större prestandavinst är inte att tala om, men den finns där teoretiskt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Någon större prestandavinst är inte att tala om, men den finns där teoretiskt "

-med att ha två likadana kort menar du?

 

Blir det STOR skillnad eller stor skillnad på 1,5GB och 2GB tror du? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det du märker mest är att om du kör stora bilder i Photoshop t.ex. eller om du har ett par tunga program öppna så går det snabbare längre, så att säga. Minnet tar inte slut lika fort, och datorn börjar inte använda hårddisken som virtuellt minne lika fort.

 

Jag kör med två GB men har oftast över 1 GB ledigt. Men drar jag igång GoLive, Illustrator, Photoshop, Mail, Flash och Azureus så ser man att minnet behövs!

 

Jag tror att du klarar dig på 1.5GB, men själv hade jag valt 2GB. Det beror helt på vad man ska ha datorn till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Någon större prestandavinst är inte att tala om, men den finns där teoretiskt "

-med att ha två likadana kort menar du?

 

Blir det STOR skillnad eller stor skillnad på 1,5GB och 2GB tror du?  :ermm:

172617[/snapback]

 

Beror som sagt hur du värderar saker och ting. Men ju mer minne du har ju mer olater får du... som att ha för mycket program i gång..... :whistling: På en iMac G5 17" lär du knappt märka skillnaden..... Lägg pengarna på en iPod Mini i stället så märker du skillnad!!!

 

Vill du ha SKILLNAD ska du köpa en PM G5 med dubbelprocessorer....................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1,5GB räcker gott och väl. Jag har 1GB i min dator och Mac OS X Tiger flytter faktiskt på jäkligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigaste frågan sparas ju alltid till sist:

Är det svårt att sätta in ramminneskortet själv i imag G5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det svårt att sätta in ramminneskortet själv i imag G5?

174182[/snapback]

 

Jag kollade upp det där. Det verkar inte alls vara svårt. Om man ska dra det kortfattat så skruvar du av baksidan och trycker ditt minnesmodulen. Jag har hittat en och pdf manual som kan komma till användning för dig Kim.

 

Apples iMac Manual - Här beskrivs hur du ska göra när du ska installera mer ramminne.

Bild - En bild inuti iMac. Längst ner till höger ska rammodulerna sitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Tack så väldans mycket!! ska fixa så fort jag fått hem min beställning:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så du röstar på att med redan 1GB så är man hemma?

174238[/snapback]

 

Med tanke på att det bara är två platser så köp en 1 GB så har du så du klarar dig om tre år också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...