Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ethernet funkar ej efter update till Tiger


loghill

Rekommendera Poster

Hej!

 

Efter uppgradering från 10.3 till Tiger 10.4 på en gammal G4 450 MHz så försvann plötsligt ethernet.

I 'Nätverksinställningar' i OSX så hittar OSX ethernetporten, och den är förkryssad under menyn: 'Nätverksportinställningar'. Men under menyn: 'Nätverksstatus' så syns inte ethernetporten såsom den brukar.

Under menyn 'Ethernet' har vi ställt in nätverket på 'DHCP'.

Inga inställningar är egentligen ändrade sedan innan och då funkade datorn bra i vårt nätverk på företaget, men nu verkar G4:ans ethernet-port kass. :huh:

 

...Va sa ni? ...Jodå, vi har testat med andra kablar och även LAN-uttaget med annan dator utan problem.

 

Idéer, någon?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Välkommen hit! :cake:

 

Har du startat om datorn?? Nåt liknande hände med min bluetooth; var tvungen att starta om första gången jag pluggade in den.

 

Dyker Ethernet-gränssnittet upp i Systeminformationen?? Under äpplet, "om den här datorn", "mer info". Gå under "network".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har konstaterat samma sak i min TiBook. Det var inga problem att få kontakt med min gamla 7600 i system 10.3.8. I Tigern – när jag aktiverar Arkiv-> Gå -> Server – får jag meddelandet att filhanteraren använder en inkompatibel version av AFP-protokollet.

Jag undrar vem som skickade med detta protokoll? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Gages, ditt problem är ett annat. Tiger kan inte längre ansluta mot gamla sortens Appletalk-fildelning som körs på gamla Macar. Lösningen är att slå på fildelning över tcp/ip på de gamla Macarna vilket käver Mac OS 9. Kör de 8.6 eller äldre får du ansluta "tvärtom" genom att fildela Tiger-Macen.

 

loghill, får ni någon IP-adress tilldelad när ni ställer Ethernet på DHCP? Är den rätt?

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

loghill, får ni någon IP-adress tilldelad när ni ställer Ethernet på DHCP? Är den rätt?//Thomas

172374[/snapback]

Tack för alla svar!

Jag får ingen IP-adress alls, det verkar som att Ethernetporten( den vanliga inbyggda) hittas av systemet under 'Nätverksportinställningar', men den går inte att aktivera. Den syns nämligen inte under 'Nätverksstatus'.

 

MVH Staffan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Inget IP-nummer alls brukar betyda att det är är på hårdvarunivå det krånglar. Om förbindelsen vore trasig eller om Macen är utestängd ger DHCP sig ett självtilldelat IP-nummer som börjar på 169.-någonting.

 

Pröva att ta bort Ethernet (inbyggd) och lägga till den igen under 'Nätverksportinställningar'.

 

Kolla även med hur nätverket fungerar på ditt företag, ifall det från någon datoravdelning finns några specialkonfigurationer. Under Ethernet-fliken kan man välja att konfigurera manuellt och under hastighet och duplex välja varianter tills det fungerar. Vissa äldre nätverkskort (som i gamla G4:or) kan ha problem med vissa switchar om de är inställda på autoval för hastighet och fastnar i en ständig kommunikation om vilken hastighet som ska användas. Forcerar man en manuell hastighet brukar det fungera.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget IP-nummer alls brukar betyda att det är är på hårdvarunivå det krånglar. ...Pröva att ta bort Ethernet (inbyggd) och lägga till den igen under 'Nätverksportinställningar'.

... Under Ethernet-fliken kan man välja att konfigurera manuellt och under hastighet och duplex välja varianter tills det fungerar. Vissa äldre nätverkskort (som i gamla G4:or) kan ha problem med vissa switchar om de är inställda på autoval ... Forcerar man en manuell hastighet brukar det fungera.//Thomas

172800[/snapback]

 

Hej! Tack för svaren!

Jag har testat allt detta redan, men utan framgång, tyvärr. Det helt uteblivna IP-numret tycker jag också tyder på att G4:ans ethernet-uttag inte funkar.

Hårdvaru-problem, således...

 

;) I hemlighet satt jag och hoppades att nån hade något fräsigt terminal-kommando för att väcka en sovande (eller död) ethernet-port.... ;)

 

 

MVH Staffan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova ping 127.0.0.1 Du kan ju oxå köra wire-test och se vad det säger…

173495[/snapback]

 

Tack för svaret! men.. Ursäkta en nykomling... Hur utförs wire-test?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gages, ditt problem är ett annat. Tiger kan inte längre ansluta mot gamla sortens Appletalk-fildelning som körs på gamla Macar. Lösningen är att slå på fildelning över tcp/ip på de gamla Macarna vilket käver Mac OS 9.

 

 

Hur gör jag för att slå på fildelningen via TCP/IP? Skall det vara AppleTalk eller Ethernet?

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Har ingen OS 9 tillgänglig just för stunden, men om inte minnet sviker mig är det inställningar-> Fildelning.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag blivit drabbad av nåt liknande, mitt Airport kort slutade funka efter nämnd uppdatering på en iBook.

Bytte det mot det i min QS och det blev omvänd effekt.

Kan uppdateringeb ha "sabbat" mitt kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...ja nu blev jag drabbad av samma som förste talare, min QS 800mhz vill inte heller visa Ethernet i nätverksinställningar, precis som mitt AP kort pajade efter 10.4.2 updaten.

Nån som känner till några komplikationer med senaste updaten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...