Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klarna och Mac


xyz123
 Share

Rekommendera Poster

På grund av ett problem med en internetaffär ville Klarna ha lite information. Jag samlade ihop den information jag hade. Det blev 16 filer, formaterade med rtf, rtfd och html. Jag ZIP'ade filerna och sände zip-filen till Klarna. Idag fick jag tillbaka ett svar: De kunde inte läsa filerna! Svagt! Mycket svagt! Kan vara bra att veta för andra som måste sända information till Klarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka pdf:er. Ozippade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattis.se säger:

Skicka pdf:er. Ozippade. 

Virushotet är något högst verkligt för alla pc-slavar. PDF-dokument är säkert från virus. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ozippad är definitivt bäst, jag har själv varit i kontakt med olika myndigheter - både privat och för jobbet. 
Myndigheter gillar inte zip-filer. Och jag misstänker att det är en anti-viruspolicy som gör att de inte tillåter att hantera Zip-filer, för virus kan dölja sig i Zip-filer. 
Nu är Klarna ingen myndighet, men jag kan tänka mig att samma gäller även för flera företag att man är tveksam till Zip-filer. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pdf'er ozip'at kan jag också tänka ut! (Utöver en massa andra varianter.) 

MEN Klarna anger inte på ngt av de ställen som jag hittat att man bör hålla sig till somliga format och undvika vissa andra! 

rtf är ett mycket enkelt format som flertalet ordbehandlare bör kunna klara av. Och - ju enklare format desto svårare att gömma elak kod. (Fast det går förstås att gömma elak kod i nästan vad som helst.) Skyddet hos andra måste ske med hjälp av kontroll av filen med speciella kontrollerande program som letar efter elak kod. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, xyz123 säger:

Skyddet hos andra måste ske med hjälp av kontroll av filen med speciella kontrollerande program som letar efter elak kod.

Helt riktigt. Att lägga ansvaret på andra är dålig stil och i värsta fall dålig business.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...