Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fråga om lagring på min MacBook Air


Swee
 Share

Go to solution Solved by SirKnasen,

Rekommendera Poster

hej

jag har en macBook Air från 2014 på 120GB. har återställt datorn men det står fortfarande att endast 20 GB ledig utrymme. enligt bilden jag bifogat här.

Det står Andra volymer i behållaren som tagit 81GB.

jag förstår inte vad det är?

 

En annan sak jag inte förstår är att varför finns det två macintosh HD-Data på min dator och ena är krypterad? tacksam för svar.

 

C5E8D946-4547-4C13-A74C-4576FDBF5515.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Raderade du hårddisken när du återställde datorn?

Gissningsvis inte då den gamla Macintosh HD - data ser ut att ligga kvar och ta plats på hårddisken

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet faktisk inte men jag gick igenom o gjorde all steg som det stod att man ska göra. bifogar bilden för hårdisken o säg gärna vilken ska jag radera?? 

C88D579A-587A-4AD2-9625-B7A87ACC6A4D.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på innehåll och välj "Visa alla enheter"

Markera Apple SSD xxxx och välj radera för att radera samtliga volymer på hårddisken.

Detta gör du i skivverktyget via Internet recovery innan du väljer att installera om datorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Fråga om lagring på min MacBook Air

jag raderade alla volymer då raderades även startup volymen. installerade om OS x och fick gamla versionen Yosemite. nu när jag försöker uppgradera till bigSur så går inte. filevault encryption paused . och det går inte vidare till nästa steg för installtionen.

 

snälla hjälp pleaseeee😔😔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raderade din tråd om samma sak. Endast en tråd.

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 hours ago, SirKnasen said:

Klicka på innehåll och välj "Visa alla enheter"

Markera Apple SSD xxxx och välj radera för att radera samtliga volymer på hårddisken.

Detta gör du i skivverktyget via Internet recovery innan du väljer att installera om datorn.

 

 

jag radera samtliga volymer då raderades även startup volymen . då blev jag tvungen att installera om hela systemet från internet recovery men fick den fabrikinstallersde yosemite os. vid uppgraderingsförsök till bigSur versionen har jag stött på nytt problem. 

den säger att filevault in progress men det händer inget. sen ser jag att filevault encryption paused och jag får inte igång den .hur ska jag göra nu 😞😞

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är två HD för det är två partitioner. En för systemet - som är skrivskyddad - och en annan för dina filer. 
 

Det är helt korrekt att du ska radera (formatera) i skivverktyg. 
 

FileVault kan ta timmar om man har otur. det betyder att den krypterat hårddisken och det är en långsam process. 
 

Om den har pausats så kan det vara pga ett problem i strömförsörjningen. FileVault är känsligt för det och vill ha bra, stabil ström. Annars pausar den. 
 

Har du råkat komma åt strömsladden något medan du höll på med datorn? Den måste vara inkopplad under hela processen från start till mål. 

Det kan vara ngt annat fel också… 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 4/24/2022 at 6:26 PM, Raphael said:

Det är två HD för det är två partitioner. En för systemet - som är skrivskyddad - och en annan för dina filer. 
 

Det är helt korrekt att du ska radera (formatera) i skivverktyg. 
 

FileVault kan ta timmar om man har otur. det betyder att den krypterat hårddisken och det är en långsam process. 
 

Om den har pausats så kan det vara pga ett problem i strömförsörjningen. FileVault är känsligt för det och vill ha bra, stabil ström. Annars pausar den. 
 

Har du råkat komma åt strömsladden något medan du höll på med datorn? Den måste vara inkopplad under hela processen från start till mål. 

Det kan vara ngt annat fel också… 

 

hej,

ja, jag hade råkat komma åt strömsladden. Nu har jag haft datorn i laddaren i två dagar men fortfarande står det att encryption paused, estimated time remaining 2 days, ibland står det 4 dagar, ibland 19 timmar. Men det känns att den fortsätter inte och bara  har stoppats. Min fråga är nu att hur kan jag avbryta krypteringsprocessen ? och hur jag kan börja om?

tacksam för svar

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...