Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min router vägrar att fungera


Pekkason

Rekommendera Poster

Behöver tips...

Var inne på en dataaffär och dessa hade ett ganska bra erbjudande på en D-Link 604 Router som jag köpte(givetvis),åkte hem och började installationen,men int f#n skulle de funka,dagen efter ringde jag till min Internet leverantör och undrade om dom har varit med om något liknande,till svar fick jag att det var modemet som det var fel på(tillåter inte tredje parts grejer),inget tjaffs där inte,vi skickar en ny till dig,kanon tyckte jag,idag kom lådan med det nya modemet,men int f#n funkar den för det.

Nu är det så att jag får inte den att funka i varken OS9.2.2 eller OSX,enligt manualen ska man bara knappa in http://192.168.0.1 adress rutan...jojo,för att man ska kunna göra sina inställningar.....nix

Nu undrar jag om det kan vara något jag har glömt att göra.....vet att det är flera som har D-Link hemma.

Vad har jag missat ???????

Behöver tips.....innan jag skruvar isär skiten :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte logga in alls?

Du måste vara på samma subnät som routern för att det ska fungera.

Det betyder att du måste (tillfälligt) ge din mac en adress som ligger under 192.168.0.nnn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte logga in alls?

Du måste vara på samma subnät som routern för att det ska fungera.

Det betyder att du måste (tillfälligt) ge din mac en adress som ligger under 192.168.0.nnn

Helt rätt, kan inte logga in mig :blush:

Menar du att man skriver in det tillfälliga nummer i rutan för Clien ID ????

Det tillfälliga nummer, är det då 192.168.0.1 eller man kan ta vilket nummer som helst på slutet, istället för ettan där ???? som t.e.x 68.

Glömde skriva att jag har bredband om det kan vara till någon hjälp för mig i detta fallet, jag har ju Dynamic IP Adress...eller hur :rolleyes:

Tacksam för fler tips från dig Intuition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Intuition :rolleyes:

Det måste vara lite värmens fel detta, men det hjälpte med det lilla tipset du gav, nu blinkar den som attans :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så svårt egentligen, men som vanligt så måste man veta lösningen först :P

 

subnät-masken (som för den routern du har alltid är 255.255.255.0) anger vilket intervall av IP-adresser som routern "ser". Utan att gå djupare in på det, så kan vi säga att 0 betyder "alla" och 255 betyder "exakt samma". Subnätmask 255.255.255.0 betyder alltså att de tre första grupperna i IP-nummret måste vara identiska, medan den sista får ha vilket värde som helst (som inte redan är upptaget).

 

"Tillfälligt" skrev jag för du behöver inte behålla 192-serien efter det att du konfiggat resten.

 

Angående dynamisk IP:

Det kan hjälpa att tänka på din router som 2 st nätverksenheter.

Den första är den som har kontakten med din bredbandsleverantör och sedan omvärlden. Den delen ska konfigureras exakt som om den hade varit en ensam dator som skulle koppla upp. Den delen är alltså den som går på DHCP (klient) om du har dynamisk IP.

 

Den andra delen är den delen som syns i ditt hemmanätverk. Den kan du konfigurera "hur som helst", dvs precis som om du INTE hade bredband. Här kan du alltså sätta upp en nätverk på tex 10-serien eller på 172.16-serien.

 

OK jag slutar nu för att det inte ska bli alltför tradigt.. :rolleyes:

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall skriva in adressen http://192.168.0.1 i webbrowserns adressfönster för att komma in på routern. Ställ in den på DHCP både ut mot internet och lokalt mot ditt eget nät.

 

I TCP-inställningar skall du sedan välja DHCP, så får du sedan inställningarna för din dator från routern. Troligtvis ger han dig en TCP/IP-adress typ 192.168.0.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall skriva in adressen http://192.168.0.1 i webbrowserns adressfönster för att komma in på routern.

>>Macus

 

Du missade poängen i inlägget. Pekkasson gjorde just detta men fick det inte att fungera. Om du läser hela tråden kanske det klarnar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vågar man ens fråga vilket urbota skumt modem "som inte stödjer tredjeparts-tillbehör"?

 

Var det värsta jag har hört talas om; Här hemma diggar en D-Link-router, ett AlcaTel-modem samt en Cisco-hubb i takt. Kan det bli värre?! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar man ens fråga vilket urbota skumt modem "som inte stödjer tredjeparts-tillbehör"?

 

Var det värsta jag har hört talas om; Här hemma diggar en D-Link-router, ett AlcaTel-modem samt en Cisco-hubb i takt. Kan det bli värre?!  :P

Tyvärr så är det så att det modem jag hade tidigre stödde inte tredjeparts Router eller Hubbar, så står det även på deras hemsida.

Varför skulle detta vara så omöjligt då ?????

Lyckliga du som har fått det till att funka, så enkelt är det inte alltid när vi har så otroligt många som tillverkar grejer till oss datoranvändare.

Modemet heter Terayon ECM210.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...