Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ändra funktionstangenternas funktion?


kiwi
 Share

Rekommendera Poster

Jag köpte Apples nya tangentbord, som bara fungerar på deras Silicon-maskiner. Svart och snyggt och med inbyggd fingeravtrycksläsare.

 

Tyvärr upptäckte jag att F5- och F6-tangenterna har inbyggda funktioner (Diktering respektive Stör ej). På mitt gamla (sladd)tangentbord så var dessa blanka, varför jag kunde ha egna funktioner på dessa. Jag hade Visa skrivbord på F5 och Appfönster på F6.

 

Men nu går det inte att ändra funktionerna, eftersom dessa tangenter redan har inbyggda funktioner.

 

Jag kollade då på nätet om det gick att ändra, och svaret blev av typen »Ja, men...«. Antingen får man ladda ner ett gratisprogram av mer eller mindre suspekt ursprung, eller så får man betala för ett program (av kanske mindre suspekt ursprung).

 

Men det måste väl ändå finnas ett inbyggt sätt att kunna ändra funktionen hos en funktionstangent?

 

Det är nästan så att jag vill börja använda mitt gamla tangentbord igen...

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så antingen får jag hålla inne globen+F5 eller +F6 för att få mina egna funktioner, och så fungerar de övriga F-tangenterna som de ska, eller så får jag välja att F5 och F6 fungerar som jag vill, och så får jag hålla inne globen samtidigt om jag vill använda någon av de andra funktionstangenterna.

 

Tack, men jag gillar inte något av alternativen. Det måste finnas något bättre sätt. 🤨

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, kiwi säger:

Så antingen får jag hålla inne globen+F5 eller +F6 för att få mina egna funktioner, och så fungerar de övriga F-tangenterna som de ska, eller så får jag välja att F5 och F6 fungerar som jag vill, och så får jag hålla inne globen samtidigt om jag vill använda någon av de andra funktionstangenterna.

 

Tack, men jag gillar inte något av alternativen. Det måste finnas något bättre sätt. 🤨

 

 

/ Kiwi

Du bör kunna ställa in så att knapparna styr kortkommandon när de används utan fn-tangenten och sedan ställa in allt de behöver göra som egna kortkommandon.

Antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Du bör kunna ställa in så att knapparna styr kortkommandon när de används utan fn-tangenten och sedan ställa in allt de behöver göra som egna kortkommandon.

Antar jag.

Problemet är att alla funktioner inte finns att välja som kortkommandon.

 

Jag kan välja valfri F-tangent för att minska och öka skärmens ljusstyrka. Men jag kan inte välja någon tangent alls för att exempelvis öka och minska volymen. Då måste F-tangenterna vara aktiva (varpå jag inte kan använda F5/F6 som jag vill), eller inaktiva (varpå jag måste trycka ner globen samtidigt som den F-tangent jag vill använda).

 

 

/ Kiwi

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...