Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inte längre full ”spegling” av mejl i iMac vs i iPad/iPhone


TommyS
 Share

Rekommendera Poster

Jag har aldrig tidigare upplevt dessa problem, som började för några dagar sedan. Trodde att det skulle lösa sig av sig själv, eller med omstarter - men icke.

 

Inkorg/Utkast/Skickat matchar inte längre 100 mellan å ena sidan min iMac och å andra min iPad och iPhone. I de båda sistnämnda är det som det ska och tidigare har varit, identiskt innehåll. 
Men…

 

1. Det finns mejl kvar i inkorg iPad/iPhone som har raderats från inkorg iMac.
Det finns i iPad/iPhone Oläst-symbol på vissa (nya) mejl har som lästs via iMacen (och där den oläst-lampan är släckt). 

 

2. Som i punkt 1 är det även för ett par Skickade mejl. 

 

3. Utkast-mappen stämmer inte alls. Mejl som de senaste dagarna skapats i iMacen och tillsvidare lagrats i utkastmappen på den, saknas helt på iPaden/iPhonen. 

 

Är det någon som har en förklaring och åtgärd för detta?🤔
Störande och svårjobbat är det nu.😟

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • TommyS changed the title to Inte längre full ”spegling” av mejl i iMac vs i iPad/iPhone

Liknande problem här, flaggade mejl stämmer inte överens mellan mac och Iphone. Annars har jag inte kollat så noga angående det du nämner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Liknande problem här, flaggade mejl stämmer inte överens mellan mac och Iphone. Annars har jag inte kollat så noga angående det du nämner.

Började detta de senaste dagarna, veckan, även för dig?
Något som ändrats vad det verkar. Frågan är vad/var…🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du IMAP eller Exchange?

Vilken e-postleverantör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, TommyS säger:

Började detta de senaste dagarna, veckan, även för dig?
Något som ändrats vad det verkar. Frågan är vad/var…🤔

Jag vet inte riktigt, därför att flagga mejl har jag inte hållit på med så länge. Men i alla fall någon månad.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Kör du IMAP eller Exchange?

Vilken e-postleverantör?

IMAP.

 

"I botten" har jag ett Gmail-konto/adress.
Jag har det inställt så att nya mejl skapas med den som avsändare - och därmed blir det i den Utkast-mappen som utkastmejlen sparas. Å såklart dito den för Skickade.
OM jag inte manuellt av någon anledning ändrar Från-adress när jag skapar ett nytt mejl. Jag har nämligen även ett Telia-konto/adress. Den primära anledningen till att jag en gång i tiden inte fortsatte med bara den var att Telia inte erbjuder tillräckligt stort datautrymme. De mejl som någon skickar till Telia-adressen vidarebefordras automatiskt till Gmail-adressen/kontot. Vilket funkar utmärkt - och rimligen inte har med det nu uppstådda problemet att göra.

I detta nu ser det ut som att problemet är inringat till Mail på iMacen - och dess samarbete med Gmail-kontot:


- Skapar jag ett nytt "Gmail"-mejl på iPaden och sparar det i Utkast så syns det omg även i Mail på iMacen.
- Gör jag tvärtom, ja då syns det enbart i iMacens utkastmapp.

- Kollade nu även Gmails webmail. Den speglar iPaden/iPhonen. D v s utkastmejl skapade i Mail på iMacen syns inte heller där. 

Om jag däremot (nu) skapar ett Telia-mejl i Mail/iMacen och sparar det i Utkast så syns det omg i iMacen/iPhonen.
Det hade kunnat vara en workaround, kan tyckas. Men det innebär ganska snart att det skulle bli "mejlbox full" hos Telia, med alla sända mejl/bilagor från den adressen (i stället för Gmails).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...