Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa setup för en "för evigt" novis Apple/iPad-användare?


TommyS
 Share

Rekommendera Poster

Jag skulle önska hjälp med hur jag på bästa sätt skall ”konfigga” utifrån nedan förutsättningar.

 

Familjen är sedan länge stor-användare av Apple-produkter.

Vi är totalt 6 personer med Familjedelning, där föräldrar godkänner köp/nedladdning av appar.

 

Näste (äldre) generation, ”farmorn”, har nu förärats en iPad.

Hon är fullständig novis (utan stora ambitioner) i sammanhanget och har idag t ex inte någon egen epost-adress - och än mindre något Apple-ID.

Användningsområdet för henne och den iPaden blir smalt; Att kunna läsa morgon- och kvällstidningen digitalt, WYPE, FaceTime, Kameran samt möjlighet att ingå i Delade album i Bilder. Eventuellt även ta emot epost.

 

Undertecknad lär få vara hundra supportinstans och hantera uppdateringar när sådana kräver handpåläggning.

 

Så, hur sätta upp det på bästa sätt?

 

  1. Skapa ett Apple-ID åt henne.
  2. Vilket i samma veva väl då ger en epost-adress/korg (@icloud.com). På något sätt behöver hon säkert kunna ta emot epost för att bekräfta saker under resans gång. Ett gmail-konto kan ju också skapas enkelt, om det vore nödvändigt, men jag tänker att det borde kunna stanna vid @icloud.com-adressen?
  3. Installera iPaden med hennes Apple-ID.
  4. Lägga till henne i vår Familj, Familjedelning…? Om detta nu vore till fördel utifrån våra förutsättningar så tror jag att det uppstår ett problem här i form av att det väl är max 6 pers/användare som kan knytas till samma familj?

 

🤔

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-03-16 10:57, TommyS säger:

 

Lägga till henne i vår Familj, Familjedelning…? Om detta nu vore till fördel utifrån våra förutsättningar så tror jag att det uppstår ett problem här i form av att det väl är max 6 pers/användare som kan knytas till samma familj?

 

🤔

En fördel (att kunna addera farmorn till den Familj där jag är överhuvud) vore ju att hon inte skulle behöva registrera något bank/kreditkort för App Store.
För hur är det nu... Går det att ladda ner appar överhuvudtaget (alltså gratis-appar inkluderat) om man inte har ett kort reggat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, TommyS säger:

För hur är det nu... Går det att ladda ner appar överhuvudtaget (alltså gratis-appar inkluderat) om man inte har ett kort reggat?

Ja det gör det ju. ✔️😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...