Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snabbladdning till Apple Watch 7 - varför krav på PD


MacKalle
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Behöver hjälp att fatta...

 

På nätet har jag hittat uppgifter att snabbladdning till Apple Watch 7 förutsätter en laddare som klarar minst 5W och uppfyller PD-standarden. Apple rekommenderar en PD-laddare som ger minst 18W.

 

Mätte just laddningen med en 18W, PD-laddare, och en 20W med PD. Båda mätningarna ger laddning med ca 5V och ca 3W.

 

Här kommer frågan:

Vad gör PD för skillnad för snabbladdningen? Vad jag förstår ska en PD-laddare kunna ge upp till 3A vid 5V. PD har ju förmågan att "växla" upp spänningen för att nå högre strömtal, men om klockan aldrig drar mer än 5V/0,6A, varför måste det vara PD? Det är förstås något här jag inte förstår eller känner till. Så om någon kan förklara vore jag tacksam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB Power Delivery. Jag laddar min iPhone och AirPods Pro ofta med min iMac som funkar snabbt och tryggt. Fokus på tryggt, en del av motiveringen till standarden, att det ska funka utan att förstöra något. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, tack. Vad PD betyder har jag förstås fått fram. Det var ju inte så svårt. Kan även hålla med om att det känns tryggt med en standard som själv håller redan vilka spänningar som behövs för snabb och säker laddning. Men jag är fortfarande oklar över varför det måste vara PD, och inte bara en vanlig 5W-laddare för att den ska snabbladda. Klockan verkar ju aldrig dra mer än ca 5V och ca 0,6A.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...