Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bildstrul - Skapelsedatum ändrat


Karin99
 Share

Rekommendera Poster

Hej!
Behöver hjälp med bilder som ändrar skapelsedatum (till dagens datum jag flyttade dem) när jag flyttar dem från min telefon(android om de spelar någon roll) till min Macbook, och även från telefonen via dator till en extern hårdisk. Har försökt läsa lite, men förstår inte riktigt.

Jag syftar på skapelsedatumet jag ser i finder, då bilderna hamnar i total oordning.

 

 

Har då två frågor. De viktigaste jag undrar är hur jag flyttar dem nästa gång för att skapelsedatumet INTE ska ändras?

 

 

Och finns det något sätt att fixa dem bilder jag redan flyttat, tillbaka till det riktiga skapelsedatumet?

Redigerad av Karin99
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HUR flyttar du bilderna? Det finns lite olika sätt. PTP-läge till Bilder funkar bäst, medan MTP-läge via Android Filöverföring funkar sisådär. Sedan har Samsung en egen lösning, kallad Kies. Så hur gör du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Karin99 säger:

Och finns det något sätt att fixa dem bilder jag redan flyttat, tillbaka till det riktiga skapelsedatumet?

GraphicConverter har en funktion för att sätta filens datum enligt EXIF-datumet inuti filen.

https://www.lemkesoft.de/en/products/graphicconverter

 

Betalversionen kan dessutom köra en hel mapp med bilder i ett svep.

 

EXIF:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Exchangeable_image_file_format

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

HUR flyttar du bilderna? Det finns lite olika sätt. PTP-läge till Bilder funkar bäst, medan MTP-läge via Android Filöverföring funkar sisådär. Sedan har Samsung en egen lösning, kallad Kies. Så hur gör du?

Jag kopplade i telefonen(ej Samsung) via usb-sladden. Sedan kom Android filöverföring upp automatisk, så drog bara över dem till datorn, eller direkt till den externa hårddisken.

 

Hur ska jag göra istället för att det ska bli rätt direkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Karin99 säger:

Jag kopplade i telefonen(ej Samsung) via usb-sladden. Sedan kom Android filöverföring upp automatisk, så drog bara över dem till datorn, eller direkt till den externa hårddisken.

 

Hur ska jag göra istället för att det ska bli rätt direkt?

Aktivera PTP-läge (Picture Transfer Protocol) i din mobil, så lär Bilder (eller Bildinsamling eller annat valt bildprogram) öppnas på macen och du får frågan om du vill importera. Du kan testa med någon bild och se om det blir rätt. Valet av PTP gör du ovanifrån din Android, du sveper där och väljer vilket sätt mobilen ska ansluta med kabel till macen. Det kan anges som Camera (PTP), Send images eller liknande, fast på svenska då, beroende på fabrikat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-23 22:09, Alix säger:

Aktivera PTP-läge (Picture Transfer Protocol) i din mobil, så lär Bilder (eller Bildinsamling eller annat valt bildprogram) öppnas på macen och du får frågan om du vill importera. Du kan testa med någon bild och se om det blir rätt. Valet av PTP gör du ovanifrån din Android, du sveper där och väljer vilket sätt mobilen ska ansluta med kabel till macen. Det kan anges som Camera (PTP), Send images eller liknande, fast på svenska då, beroende på fabrikat.

Tack! Men hmm, testade detta. Kopplade in och valde PTP i telefonen, öppnade sedan Bilder i macen, men kom inte upp en enda bild, efter en liten stund kom det upp en ruta, där stod det "En del filer kan inte läggas till i ditt Bilder-bibliotek eftersom de har ett okänt filformat eller filerna saknar giltig data" Bilderna på telefonen är ju bara vanliga jpg eller png filer. Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...