Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Exportera bilder från en hårddisk mm


Deriks
 Share

Rekommendera Poster

Hej, har en gammal hårddisk på 2TB där jag installerade appen Bilder. Döpte appen till Bilder - 2. Har alltid kunnat öppna appen med min gamla MacBook Pro från 2013. Bytte jobb och fick en MacBook Air med senaste operativsystemet. Försökte öppna appen Bilder - 2 men det gick inte. Testade sen med min äldre dator med äldre operativsystem och då funkade det. Sen testade jag åter igen med min nya dator med senaste operativsystemet. Då fungerade det plötsligt men efter några datorbyten så kan jag nu inte öppna appen (och bilderna) på någon dator. Har insett att jag behöver spara bilderna i iCloud för att känna mig säker. Undrar om någon vet hur jag hittar alla bilder och filmer i appen bilder - 2 på min externa hårddisk. Vill köra en drag and drop till min nya dator (som har tillräckligt stor hårddisk) för att sedan lägga allt på molnet med optimerad lagring (sparar endast små bilder lokalt).

 

Tacksam för tips/ David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter nästan som du har formaterat disken i "Mac OS Standard" av okänd anledning. Detta kan man inte läsa på de senaste versionerna av mac OS.

 

Du borde formaterat disken i Mac OS Extended, vilket funnits sedan 1998.

 

Har du bilderna bara på den disken? Ingen backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kallar för Bilder-appen är inte app:en utan ett bibliotek. Bilder-app:en ska ligga i mappen Program i din interna hårddisk. 
 

När du startar app:en Bilder så ska den öppna det Bilder-bibliotek som finns internt i datorn. Om du vill öppna ett annat bibliotek så håller du nere Option-tangenten samtidigt som du öppnar Bilder. 
 

Då får du upp ett val där du kan välja vilket Bilder-bibliotek som du vill öppna. 
 

För att få upp bilder på iCloud så behöver du ha bilderna i ditt Bilder-systembibliotek. Observera att även fast man kan ha flera Bilder-bibliotek, så är det bara ett av dem som kan vara ett Bilder-systembibliotek. Bara ett systembibliotek åt gången. 
 

Utgångsläget är att det är Bilder-biblioteket på din interna hårddisk som är systembiblioteket. Så du behöver ha bilderna över dit för att få dem till iCloud. 
 

Du kan importera bilder från andra Bilder-bibliotek till ditt Bilder-systembibliotek. 
Detta görs genom:  

 

i Bilder: 

Arkiv - Importera. 
 

Där väljer du det bibliotek du vill importera från. 
 

Och om inget av detta fungerar så är det troligt att ditt gamla Bilder-bibliotek blivit skadat eller att den hårddiskens filsystem gått sönder. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strålande förklarat! Nu förstår jag lite bättre.

 

Det går att öppna arkivet bilder-bibliotek 2 på min externa hårddisk. Biblioteket är på ca 430GB. Appen Bilder i min dator används (såklart). Men sen när jag försöker importera bilderna till mitt lokala bibliotek funkar det inte. Det står: Det här objektet kan inte läggas till i ditt Bilder-bibliotek eftersom det kanske har ett okänt filformat eller filen saknar giltig data. Längre ner står det "Orsak Det valda biblioteket måste repareras".

 

Nu öppnade jag biblioteket igen samtidigt som jag höll inne knappar option och command för att reparera. Repareras just nu. Verkar gå ganska snabbt. Det står ca 16% efter ca 5 minuter. Hoppas det ska lösa problemet men har inte så stora förväntningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen för hjälp. Efter att ca 20% av biblioteket var överfört började den strejka. Då valde jag istället att "Visa innehåll" i bilder-arkivet på extern hårddisk. Gick in i mappen Origins eller om det den hette Original. Där fanns ca 16 mappar med bilder. Överförde dessa med drag and drop till bilder i Mac. Verkar ha fungerat. 

 

Ny fråga, hur raderar man enklast dubletter? Testade Gemini 2 men den kostade pengar. Värt det? Har läst lite om en app som heter Photos Duplicate Cleaner. Den ska vara gratis men jag läste om någon/några som hade fått en massa bilder raderade av misstag. Har ni några råd?

 

Med vänlig hälsning, David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Deriks säger:

Ny fråga, hur raderar man enklast dubletter?

Hört bra saker om detta program:

https://brattoo.com/propaganda/#photos

 

Inte testat själv, eftersom jag inte lägger in dubbletter. ;) 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte den produkten som du tipsade om. Ca 100 sek. Funkade bra. När man gjort scan i programmet så gick man direkt in i bilder-appen. Sökte efter Duplicate. Då fick man upp ett album. Markerade alla bilder samt drog bilderna till "senast raderade" i appen bilder. Krävde såklart att man redan hade raderat någon bild. Om papperskorgen var tömd så fick jag inte fram den...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...