Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Remote Desktop (ARD) till dator hemma


aaa
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

(Har googlat men hittar inte riktigt något relevant eller på min nivå av kunnande.)

 

Jag har som många återgått till kontor och har en MBP där och en Mac mini hemma. När jag satt hemma så funkar Apple Remote Desktop fint men hur gör jag för att komma åt den utanför kontoret?

 

Förstår att jag ska öppna någon port vilket jag har gjort och sedan försöker jag ansluta med externt IP för hemmet men den verkar helt enkelt inte hitta.

 

Någon som sitter på en guide för en novis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänger inte med

Vad vill du ansluta till med Remote Desktop?

Med vad vill du ansluta med Remote Desktop?

Varifrån vill du ansluta med Remote Desktop?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en publik ip-adress till din router. Alla internetleverantlrer erbjuder inte det. 
Om din routers WAN IP överensstämmer med den du får på www.minip.nu har du en publik IP-adress. Det är den du ska ansluta till efter du öppnat porten/portarna. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du komma åt minin från kontoret så måste du ange vägen, routen, från din router till minins ipadress och vilken port det gäller. För att sslippa sådant kan du istället använda teamviewer i bägge datorerna

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första alternativet ges i routern under port forwarding

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, jan.s säger:

Det första alternativet ges i routern under port forwarding

Förutsätter dock att routern har tilldelats en publik IP-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, aaa säger:

Någon som sitter på en guide för en novis

Måste du just fjärrstyra? Är det bara dokument du behöver komma åt funkar det ofta  bra med molnsynk via t ex iCloud eller annan molntjänst.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, jan.s säger:

För att slippa sådant kan du istället använda teamviewer i bägge datorerna

Hur gör man det? Måste inte någon sitta hemma och svara när man försöker koppla upp sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Hur gör man det? Måste inte någon sitta hemma och svara när man försöker koppla upp sig?

Nej..man kan sätta upp teamviewer med ett fast lösenord..jag har en dator på ett ställe och en till i sommarstugan. Jag har satt upp dessa så jag kaan logga åt dess från varandra mha ett långt och krångligt pw

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Mathiasax said:

Bästa lösningen är och skapa ett VPN

Hur gör man det?

 

Skulle inte vara några problem för mig att använda hemmets IP när jag är på kontoret. Vem behöver skriva ut något nuförtiden ändå :)

Redigerad av aaa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...