Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

filer går ej att öppna, står filen skadad kasta i papperskorgen


Carlrobert
 Share

Rekommendera Poster

Hej. Satt och rensad lite gammal skit i min mac då den var knökfull. Nu så kan jag inte öppna filer/dokument i datorn. Dom som ligger i molnet går att öppna.

Även nya mail som kommit med filer så står det samma sak? Skulle försöka göra ny installation av operativsystemet men då kommer jag inte åt min airport timecapsule. Kan man koppla den direkt till datorn? och i så fall hur? Vad kan vara fel. Datorn är från 2012 funkat klockrent fram tills nu.

/Robert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör det lätt för mig och länkar till två trådar här på MacForum.

 

Börja med att göra en Säker start:

 

 

Och här finns en massa andra tips om reparation/felsökning:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-06 13:18, Carlrobert säger:

Hej. Satt och rensad lite gammal skit i min mac då den var knökfull. Nu så kan jag inte öppna filer/dokument i datorn. Dom som ligger i molnet går att öppna.

Även nya mail som kommit med filer så står det samma sak? Skulle försöka göra ny installation av operativsystemet men då kommer jag inte åt min airport timecapsule. Kan man koppla den direkt till datorn? och i så fall hur? Vad kan vara fel. Datorn är från 2012 funkat klockrent fram tills nu.

/Robert

Har du tömt papperskorgen? Utrymmet på hårddisken blir inte tillgängligt förrän då.

...

Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...