Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med att förstå vad som fyller utrymmet


pepsweps
 Share

Go to solution Solved by pepsweps,

Rekommendera Poster

Hej

Jag börjat behöva rensa en del på hårddisken för att lösgöra utrymme. Har sökt igenom mappar och användare för att se vad som kan flyttas till extern hårddisk tex. 

Problemet är att jag inte förstår vad som upptar det mesta av lagringsutrymmet. Eftersom att jag inte hittar detta kan jag inte heller radera eller flytta på filerna. 

- Kan någon hjälpa mig?

 

När jag i Finder går till min mapp: (HD/Användare/"Min användarmapp"), markerar den och väljer "visa info" får jag veta att den är ca 40gb. Men när jag "läser av" respektive mapp under den får jag bara sammanlagt ca 3,5gb. 

Var finns de andra 36gb? Vad är det för data?

 

Jag har en MacBook Air (2015)

Kör macOS Monterey

har 251 flashlagringsutrymme

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra backup via timemachine med en extern disk, men jag har den inte inkopplad hela tiden. Kopplar in den när jag gör min backup, sen kopplar ur den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Timemachine lär använda den interna disken för tillfällig backup om den externa inte är inkopplad, men det borde inte ta så mycket plats. 

Har du startat om datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att Timemachine är igång annars. Kan inte se den i listen högst upp i alla fall. Men det kanske gör sånt ändå?

 

Jag har startat om datorn flera gånger sedan senaste backupen om det var vad du menade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

 

1. Håll ner Shift och starta om eller upp datorn tills du ser förloppsindikatorn.

2. Låt datorn jobba klart.

3. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om biblioteksmappen visas? öppna mappen med huset tryck kkommand-j och längst ner finns en ruta att klicka i "Visa biblioteksmapp", så var det för mig när jag räknade och fick en diff på 40gb. Så det är i mappen med huset som felet är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips om säker start.

Vad skulle kunna hända efter det tror du? Kan det rensa bort en del skräp som inte behövs i systemet? Kan det verkligen handla om så mycket som 40gb?

Eller är det en annan effekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, BAN säger:

Har du kollat om biblioteksmappen visas? öppna mappen med huset tryck kkommand-j och längst ner finns en ruta att klicka i "Visa biblioteksmapp", så var det för mig när jag räknade och fick en diff på 40gb. Så det är i mappen med huset som felet är.

hej

får inte riktigt detta att funka. I finder öppnar jag mappen "HD/Bibliotek". Sen trycker Command+j. Då kommer en ruta upp som verkar handla om vilken typ av vy jag vill ha som förval. Överst är en ruta där jag beroende på valet av vy kan välja om jag vill ha "listvy", "symbolvy" som förval. 

Har jag gjort något fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, BAN säger:

Så här ser det ut hos mig

test.pdf 193 kB · 2 downloads

Förstår. Det ser lika ut hos mig förutom den sista raden. Har även provat att göra detta i konto som har adminrättigheter, men ingen skillnad. 

Vet du vad det beror på?

 

Skärmavbild 2022-02-06 kl. 11.31.49.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa OmniDiskSweeper för mer info om vad som ligger på din disk och hur mycket utrymme det tar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visas inte i alla mappar bara i mappen med huset. Öppna den mappen så bör du få denna bild, tryck nu comand-j. Det är den översta mappen "Bibliotek" som går att klicka i eller ur.

image.png.e956c10fda140755b077ea2ec9681bb0.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
7 minuter sedan, BAN säger:

Det visas inte i alla mappar bara i mappen med huset. Öppna den mappen så bör du få denna bild, tryck nu comand-j. Det är den översta mappen "Bibliotek" som går att klicka i eller ur.

image.png.e956c10fda140755b077ea2ec9681bb0.png

Tack! Nu förstod jag. Nu hittade jag rutan att klicka i. 

Precis så. Det är biblioteket som upptar över 35 gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Stereotypen säger:

Testa OmniDiskSweeper för mer info om vad som ligger på din disk och hur mycket utrymme det tar.

ok. jag provar att skaffa det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. 

tittade i biblioteket och sökte igenom de olika mapparna, och fick bekräftat även med hjälp av Omnidisksweeper att Microsofts onedrive hade en mapp i biblioteket med en mängd dokument. Det var i alla fall merparten av det utrymme som jag letat efter. Får se om jag lösgöra det utrymmet, men det blir en annan fråga hur som helst. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...