Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utrymmesproblem efter uppgradering till Mac OS Monterey


bergart
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har fått utrymmesproblem i min Macbook Pro 15” (2017) 16 GB RAM.

Innan jag uppgraderade Mac OS till Monterey (från High Sierra) hade jag runt 130 GB utrymme ledigt på hårddisken (512 GB SSD).

Efter uppgraderingen är det bara 37 GB kvar och RAM-minnet går åt snabbt med ständiga rensningar i MacKeeper.

Kan det vara så att Monterey tar så mycket mer utrymme eller kan det vara andra problem?

Någon som förstår detta?

Hälsningar,

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

 

1. Håll ner Shift och starta om eller upp datorn tills du ser förloppsindikatorn.

2. Låt datorn jobba klart.

3. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Först och främst ska du kasta ut Mac Keeper som är ett malware.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.609249/sa-blir-du-av-med-skadeprogram-pamacen

Oj, då, är MacKeeper ett malware? Jag valde det i stället för CleanMyMac X efter en artikel i MacWorld. Jag hade dock ingen bra upplevelse av deras support; de var väldigt påstridiga om att jag skulle uppgradera till Premium annars skulle jag inte få den hjälp de tyckte att jag behövde.

Så jag rensar gärna bort MacKeeper om det är så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Axelman säger:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

 

1. Håll ner Shift och starta om eller upp datorn tills du ser förloppsindikatorn.

2. Låt datorn jobba klart.

3. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

Tack för det tipset! Jag ska pröva det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack än en gång, Axelman.

Nu har jag slängt ut MacKeeper, installerat CleanMyMac X, kört rensningar och plötsligt finns det 253 GB ledigt utrymme på hårddisken! Och därtill också uppdaterat Mac OS Monterey till 12.2.

I sanning ett mirakel!!

❤️ Lars

Redigerad av bergart
  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...