Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bildvisning i rätt ordningsföljd


Gissberg
 Share

Rekommendera Poster

För att visa bilder på TV:n använder jag en minimac kopplad till TV:n med HDMI. Bilderna ligger i mappar och är numrerade. Jag öppnar jag en bildmapp, markerar alla bilder och dubbelklickar. Går in i helskärmsläge och bilderna visas i nummerordning - nästan. Några enstaka bilder visas på fel ställe. Är det exempelvis 100 bilder kan bild 50 hamna på plats 90 i stället. Tittar man på semesterbider vill man ju att dom ska komma i rätt ordning som dom är numrerade. Från början använde jag Apple-TV för bildvisning men det funkade inte alls då bildnumreringen nonchalerades helt och bilderna visades efter när dom var gjorda, vilket blev helt fel om vissa bilder hade korrigerats i efterhand och därmed fått nya tagningsdatum. Går problemet inte att lösa i Finder kanske det är så att man behöver ett separat bildvisningsprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, dom ligger i nummerföljd i mappen. Klickar jag på "Ändringsdatum" hamnar dom huller om buller. Bilderna är inskannade diabilder och jag har efterhandkorrigerat dom i Lightroom vid olika tillfällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja dom heter bara 70-1, 70-2, 70-3 osv till 70-36. sen blir det 71- 1, 71-2 osv. Det betyder bilderna 1-36 från diamagasin 70. Sen kommer bilderna från diamagasin 71 osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att markera alla bilder i Finder, tryck sedan option+mellanslag. Blir det nån skillnad i ordningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilderna är till antal 150-200 st i varje mapp. Så det är då 70-1 till 70-36, 71-1 till 71-36, 72-1 till 72-36 osv i en mapp.

När man öppnar en mapp visas innehållet som lista och då ligger dom rätt i nummerordning. Men det är när jag markerat alla och dubbelklickar och bilderna visas en och en som det händer att någon enstaka bild visas på helt fel ställe. För att veta exakt hur ofta det sker behöver jag gå mer vetenskapligt tillväga, det är inte alltid lätt att veta exakt vilken ordning bilder ska visas när bilder är tagna på samma plats och samma tillfälle. Ett sätt vore att fotografera ett varv runt sej själv och flytta kameran en aning i sidled för varje bild. Med cirka 100 bilder på ett varv kunde man sen se om någon bild hamnar fel i visningen. För mig låter det annars som en bug i Finder och då är det svårt åtgärda, utan alternativet är ett annat bildvisningsprogram. Kanske någon har förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem verkar löst. Jag tittade på min imac och det visar sig att bilder som ligger i nummerföljd som lista inte visas i den ordningen i bildvisningsläget om man har redigerat i någon bild, då hamnar den bilden först. Men om man igen klickar på "namn" (2 ggr annars hamnar dom i omvänd ordning) då visas bilderna i rätt ordning i bildvisningsläge. Med bildvisningsläge menar jag att jag markerat alla bilderna och dubbelklickat på dem.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...