Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera från OS X 10.8.5


Babben
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är en grön mac användare.

Köpte en imac 27 late 2012 med os x 10.8.5 igår. Vill uppdatera till senast möjliga os vilket verkar vara 10.15 (Catalina??).

Jag har provat via uppdateringar och genom att tanka ner os direkt. Via uppdateringar får jag några enstaka program bla iTunes som inte går igenom (felkod 102).

Tankar jag ner får jag avbildsfel. Safari är gammal och hittar inte webbsidors servrar.

Är det någon som har nåt tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Uppgradera från Mac OS 10.8.5

Modifierade rubriken så den blir begriplig och sökbar.

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Uppgradera från OS X 10.8.5

Nu klagar den på att mitt apple id eller lösen inte stämmer. Är allt för gammalt på den här macen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken blixtsnabb support man får här 🙂

Jag tror jag har lyckats komma en bit på väg. Det verkar som om maten vill installera El Capitan. Den är ju 10.11 så den kanske är lite modernare.....

Annars verkar ju ditt tips oerhört enkelt. Skall prova om det behövs.

 

Stort tack så länge 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu rullar Macen med Catalina vilket är det nyaste jag kan ha. El Capitan var lösningen. Efter den uppdateringen gick 2-faktor på apple ID att använda, sen gick det av bara farten.

Stort tack för snabb support!

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej, vet inte om det är comme il faut att ställa en fråga i befintlig tråd men; 

 

gjorde en tabbe när jag uppgraderade min dator från El Capitan, gick direkt till Catalina och insåg senare när problemen kom att det kanske inte var det bästa jag gjort i livet...

 

Undrar bara-är det bäst att nedgradera direkt till Sierra(inga behov av det senaste) eller bör jag gå en annan väg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, syltgurka säger:

Hej, vet inte om det är comme il faut att ställa en fråga i befintlig tråd men; 

 

gjorde en tabbe när jag uppgraderade min dator från El Capitan, gick direkt till Catalina och insåg senare när problemen kom att det kanske inte var det bästa jag gjort i livet...

 

Undrar bara-är det bäst att nedgradera direkt till Sierra(inga behov av det senaste) eller bör jag gå en annan väg?

Det är lättare att ge råd om du berättar vilka behov du har och vilka problem du fick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago, Alix said:

Det är lättare att ge råd om du berättar vilka behov du har och vilka problem du fick.

Ja, naturligtvis... >_<

Min dator(iMac 21,5" late 2015, 2,8 GHz Quad-Core Intel Core i5, 8 GB 1867 MHz DDR3) blev vansinnigt seg och orkade knappt med de enklaste operationer(fler än 2-3 browserfönster, ha flera olika applikationer igång, öppna Finder och lista allt i en mapp t ex. 

Programuppdateringen står bara och tuggar och hittar aldrig något. 

 

Lyckades fixa delvis med att stänga av en del tillägg men det blir fortf oerhört långsamt, varje dag. Två gånger har burken fått såna problem att den bootat om och jag fått logga in igen. Är dock inte bra på att läsa loggar mm så har svårt att utröna vad exakt som orsakade detta.

 

Använder datorn mycket men inga avancerade program, mest surf, musik, enklare bildredigering.

 

Är det något mer jag kan tillägga? :)

 

Redigerad av syltgurka
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, syltgurka säger:

Ja, naturligtvis... >_<

Min dator(iMac 21,5" late 2015, 2,8 GHz Quad-Core Intel Core i5, 8 GB 1867 MHz DDR3) blev vansinnigt seg och orkade knappt med de enklaste operationer(fler än 2-3 browserfönster, ha flera olika applikationer igång, öppna Finder och lista allt i en mapp t ex. 

Programuppdateringen står bara och tuggar och hittar aldrig något. 

 

Lyckades fixa delvis med att stänga av en del tillägg men det blir fortf oerhört långsamt, varje dag. Två gånger har burken fått såna problem att den bootat om och jag fått logga in igen. Är dock inte bra på att läsa loggar mm så har svårt att utröna vad exakt som orsakade detta.

 

Använder datorn mycket men inga avancerade program, mest surf, musik, enklare bildredigering.

 

Är det något mer jag kan tillägga? :)

 

Ja, vad har du för startskiva i den? Vanlig snurrhårddisk eller Fusion Drive?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago, Alix said:

Ja, vad har du för startskiva i den? Vanlig snurrhårddisk eller Fusion Drive?

Det är en "vanlig", 1TB SATA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, syltgurka säger:

Det är en "vanlig", 1TB SATA.

En trött gammal snurrhårddisk. Uppgradering till SSD, internt eller externt förordas. Internt är bäst men meckigast. Externt är i alla fall mycket bättre än det du har nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago, Alix said:

En trött gammal snurrhårddisk. Uppgradering till SSD, internt eller externt förordas. Internt är bäst men meckigast. Externt är i alla fall mycket bättre än det du har nu.

Jösses bananer, byta själv vågar jag mig inte på(och då jobbar jag med saker som involverar annat hårdvarufix). 

Så en enkel nedgradering är inget som kommer lösa mina problem, Doktorn? 😮

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, syltgurka säger:

Så en enkel nedgradering är inget som kommer lösa mina problem, Doktorn?

Nej, tyvärr. Ta backup också om du inte redan har en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Alix said:

Nej, tyvärr. Ta backup också om du inte redan har en.

Backupp finns! Tack för att du tog dig tid att hjälpa!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt nog blev allt extremt mycket bättre efter reset av NVRAM(då fick jag tillbaka programuppdateringen) + uppgradering av Catalina. Man lär så länge man lever...

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En SSD är nog bra men jag har bara HDD i mina datorer ingen av dom är specielt slöa. Jag redigerar tex 4k video i Davinci Resolve med en av dom. 

 

Den här är inspelad till Quicktime sen redigerad/klippt lite i DV på en med en HDD i. Den klarar lätt att livestreama både kameror och desktop också.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...