Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Arkivera gamla bilder?


carlsson
 Share

Rekommendera Poster

Jag har ett gäng bilder som jag inte vill behålla i mitt Bilder-bibliotek längre. Men jag vill spara dem för ev referens i framtiden, fast på en annan plats, t ex som ett separat Bilder-bibliotek eller som lösa filer i en mapp.

När man gör en export från Bilder så följer inte Exif-informationen som t ex datum med. Det måste det förstås göra. 

 

Så hur gör man på bästa sättet, någon som har något bra förslag? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, carlsson säger:

 

När man gör en export från Bilder så följer inte Exif-informationen som t ex datum med. Det måste det förstås göra. 

 

 

Hur gör du då? om jag exporterar ett foto från Bilder som jpeg-fil till en mapp på skrivbordet, öppnar filen med Förhandsgranskning, väljer Verktyg, klickar på Visa granskare, klickar på bokstaven i, i en vit ring, och där väljer fliken exif så finns allt där. Vad finns hos dig?

macOS 11.6.2, Bilder 6.0

 

När det gäller arkivfrågan så är det väl vad du är bekväm med. Använder du Bilder för all din fotohantering så är det bekvämast att ha ett Bibliotek till.  Men är det mest för att du ska slippa se dem hela tiden, har du övervägt Gömda bilder i Gömt album?

Att exportera till mappar och undermappar är ett Windowsinspirerat arbetssätt, passar bra för en del.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, carlsson säger:

När man gör en export från Bilder så följer inte Exif-informationen som t ex datum med. Det måste det förstås göra. 

Det gör det för mig. Så hur gjorde du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Jag tänkte faktiskt inte på att kolla bilderna med t ex Förhandsvisning, tittade bara på Skapad och Ändrad Datum i Finder, och där står det exportdatumet. Men okej, då ligger alltså Exif-infon med. Kanon!

 

Och Sven – Grymt tips med Göm bilder. Det är också ett bra sätt att inte visa bilderna, och jag hade bestämt för mig att det fanns en dylik funktion. Hade bara glömt att den hette "Göm". (ganska logiskt namn också 😂)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, carlsson säger:

Jag tänkte faktiskt inte på att kolla bilderna med t ex Förhandsvisning, tittade bara på Skapad och Ändrad Datum i Finder, och där står det exportdatumet. Men okej, då ligger alltså Exif-infon med

Det finns en funktion i GraphicConverter (betalversionen) för att sätta Finders datum och tid till samma som Exif-datumet.

https://www.lemkesoft.de/en/products/graphicconverter/

(När jag tänker efter så är det kanske batch-funktionen (att göra en hel mapp i ett svep) som man måste ha betalversionen för.) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Enklaste sättet är : koppla iPhone till dator och startar "Bildsamling" program på dator , då dyker din iPhone där och hela bild bibliotek visas. Du kan markera och exportera bilder du vill behålla till dator (man kan också dra dem till skrivbordet) så ligger dem där du vill ha dem sparade. Sen kan du radera bilder du inte vill ha kvar på mobilen. Googla på "exportera bilder med Bildsamling"

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...