Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

mac mini som multimediamaskin?


acc

Rekommendera Poster

Halo där ute.....

 

Trots mina små problem med imacen (jo jag skall kolla tipset jag fick, det har bara ett hus som måste renoveras (enl hon som vet bäst) så är jag sugen på att investera i lite nya prylar. Jag vill ha den till TV:n/Stereon som multimediamaskin.

 

Jag har funderat på...

 

* Mac midi 1,42 Combo - eftersom jag vill ha AirPort Extreme och Bluetooth så får jag i princip 80 GB HD på köpet (det tycker jag är märkligt)

* Newertech ministack 250 GB. USB/Firewire Hubb och HD i samma för en bra peng - lycka i en liten ask.

* Div kablar/tangentbord/möss för att få ihop det.

 

Nu till den stora frågan....

 

Finns det ett program (skal) som gör att jag kan använda detta som en DVD, MP3-spelare, titta på bilder, hårddiskinspelare?

Behöver jag komplettera med någon hårdvara (Decoder el dylikt)?

Är det bättre att köpa en färdig DVD/Hårddisk-spelare?

 

/ mats (Äntligen bytt till mac, det tog 10 år men nu kör vi .....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör köpa till en Elgato EyeTV om du vill spela in TV:

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=577339

För att botanisera bland Macens filer finns även t.ex. EyeHome:

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=451172

Dedikerade program för att använda en Mac som mediacenter finns inte i skarpa versioner vad jag vet, men det finns flera gratis-projekt på gång. T.ex Centerstage:

http://www.centerstageproject.com/downloads.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon...

 

Det hade dock varit trevlig med en produkt som kombinerar ihop EyeTV och EyeHome.

 

Om jag förstår centerstage rätt så gör den samma sak som EyeHome med skillnad att den endast fungerar på den dator som den är installerad på och inte är en separat burk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonatan Lindström
Tack för infon...

 

Det hade dock varit trevlig med en produkt som kombinerar ihop EyeTV och EyeHome.

 

Om jag förstår centerstage rätt så gör den samma sak som EyeHome med skillnad att den endast fungerar på den dator som den är installerad på och inte är en separat burk

169061[/snapback]

 

om du får upp mimins skärmbild på tv:n så är eyehome överflödig. det är en extern mediaspelare som söker mediafiler via bonjour.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går i samma tankar kring en ny Mini. Den ska få bli både mediaanläggning, filserver samt köra webb och mail. Skärm blir teven.

 

En Elgato hade inte varit fel, om det inte hade varit så att de inte har nån som passar UPC´s digitala sändningar. :(

 

Jag är inne på att istället använda min gamla Formac Studio för att spela in. Förmodligen inte samma kvalitet som en helt digital lösning, men vad gör man.

 

Men ljud ut... vad ska man då köra med? Surroundljud vore ju trevligt vid filmtittning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ljud ut... vad ska man då köra med? Surroundljud vore ju trevligt vid filmtittning.

170487[/snapback]

 

Biltema har en USB-grunka med s/pdif som tydligen funkar rätt bra för 300 krokodiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macoteket har en Soround adapter (låda) som kallas Transit för 1000 krokodiler. Snackade med dom idag om detta. Videoadapter för TV:n kostar 220 krokodiler

 

 

/Joa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...