Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppling Lacie Extern SSD thunderbolt till Imac 2015 ?


Stoneflo
 Share

Go to solution Solved by Telly82,

Rekommendera Poster

Hur ska man kunna koppla in en Lacie Extern SSD thunderbolt till Imac 2015 ?

Det är ju en thunderbolt 2 på datorn och en usb-c på SSDn , vilken ”brygga” möjligör detta ?
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig USB-kabel (A till C) ger ju i vilket fall 5 Gb/s och är billig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller en sådan här:

https://www.apple.com/se/shop/product/MMEL2ZM/A/thunderbolt-3-usb-c-till-thunderbolt-2-adapter

"Adaptern fungerar åt bägge hållen, så den kan även användas till att ansluta nya Thunderbolt 3-enheter till en Mac med Thunderbolt- eller Thunderbolt 2-port och macOS Sierra eller senare."

 

Då behöver du också en Thunderbolt 2-kabel och en sådan kostar nästan en femhundring.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/thunderbolt/thunderbolt-anslutningskabel-vit-05-m-p93588

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Frågan är ju om det funkar med USB. Står något här om att bara de som har flera interface (portar?) funkar med icke-thunderbolt-datorer.

 

Citat

Some of our Thunderbolt storage devices have multiple interfaces (e.g. Thunderbolt 3 and USB 3.1) so they can be used on systems that do not support Thunderbolt 3.

 

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Frågan är ju om det funkar med USB.

Det är ganska säkert inget problem med en disk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hämtat ut min LaCie SSD extern 1tb på posten , kopplade in den på imac 2015 i usb a och formaterade den , laddade ner catalina och installerade den på  ssd n , gick snabbt och smärtfritt , har testat att starta om datorn med ssd n och det funkar bra . So far so good ,skall testa att använda på en  macbook pro från 2014. får se hur det går. Skall jag utnyttja tb och usb c så måste jag skaffa kablar för en tusing…. få se om jag kan klara mig utan …to be continued…. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, Stoneflo säger:

hämtat ut min LaCie SSD extern 1tb på posten

Grymt! Vad blev det för modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Stoneflo säger:

 

LaCie 1TB LaCie Rugged SSD USB-C

  

Men den har inte Thunderbolt. I varje fall inte enligt specen på NetOnNet.

Du har därmed ingen som helst nytta av adaptrar och kablar för "en tusing".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj detta måste kollas , jag läste en en artikel i mv om fyra thunderbolt ssd , och denna var länkad dit och jag chattade med netonet om det var tb och det sa dom att det var ….det är nog lugnt för de har ju öppet köp… vilken lacie har tb ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Felpost... kanske. Kom på att TB2 också ger lite ström genom samma kontakt.

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stoneflo säger:

 

LaCie 1TB LaCie Rugged SSD USB-C

  

Den länken ger mig 19 diskar. Jag kollade på den första disken. Du kunde kanske länkat direkt till den disken du köpt? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste nu på kartongen att ssdn funkar med thunderbolt 3 vilket ingen av mina datorer har ….undrar om det finns någon ssd som funkar med thunderbolt 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
14 minuter sedan, Stoneflo säger:

läste nu på kartongen att ssdn funkar med thunderbolt 3 vilket ingen av mina datorer har ….undrar om det finns någon ssd som funkar med thunderbolt 

Förmodligen inte nu längre. Tekniken har gått vidare från TB 2 till TB 3 och 4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat ssdn på en macbook pro mid 2012 inkopplad på usba ,installerade catalina på ssdn och startade mb pro med ssdn som system , laddade ner imovie och importerade lite tunga 4k videofiler till imovien , detta var ju mitt syfte, jag är förvånad hur snabbt och bra det funkar …skall bara genomföra hela testet med att få ut en videofil med 4k från imovie …. tbc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...