Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med IF-formel i Numbers


BosseBus
 Share

Rekommendera Poster

Jag har det här fixet för att se vilka artiklar som finns att sälja.
SÅLD eller REDO talar om för mig om varorna som behövs för respektive artikel finns i lager eller inte.

Varje gång jag fyller på lagret så måste jag gå genom alla 700 artiklar för att se vilka som är läge att aktivera i shoppen.

Det var inga problem när jag hade 50 artiklar och gjorde det här bladed, men nu ca 700 artiklar börjar det bli lite långrandigt...

Jag skulle vilja ha en kolumn som visar artikelnumret (typ 506) för de där alla fyra cellerna visar REDO. Som 509 på bilden.

Så, vad är formeln för

IF (alla fyra cellerna är) REDO then 509 else SÅLD

Och så skulle jag vilja ha kolumnen sorterad så att alla SÅLD-celler (dvs artiklar där en eller flera artiklar saknas) ligger längst ner.

Görbart..?

Screen Shot 2021-12-30 kl. 19.02.23.png

Redigerad av BosseBus
fel text
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick rätt formula i ett annat forum:
=OM(ANTAL.OM(AE4:AH4;"REDO")=4;AD3;"SÅLD")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har pillat lite med sorteringen...

tabeller.thumb.png.4da890dd2a83823277442c6169e50327.png

Tabell 1 ska motsvara den du postade i startinlägget. Den matas med data från Tabell 2, som är en förteckning över olika delar(?) som behövs för de olika färdiga produkterna(?).

Tabell 3 är en implementering av formeln =OM(ANTAL.OM(AE4:AH4;"REDO")=4;AD3;"SÅLD").

Jag delade upp det i olika tabeller eftersom programmet ibland gnäller om de sammanslagna cellerna i Tabell 1 (505-510).

Om man i Tabell 2 ändrar värdet S37 till något annat än 0 så kommer hela rad 508 att bli grön i Tabell 1 och i Tabell 3 kommer 508 ändras från SÅLD till 508. Det sker automatiskt.

Sedan skapade jag en pivottabell, sådana hamnar på ett eget blad, av Tabell 3.

pivot.png.7713220eb718178ec4ced193f1be8936.png

Under Pivotalternativ markerade jag och drog "I lager" ner till Rader, under Filter valde jag att inte visa "SÅLD". Nedersta raden, Totalsumma, kan ignoreras.

Av någon anledning behöver pivottabeller uppdateras manuellt, så efter att något ändrats i Tabell 2 behöver man klicka på en uppdateringsknapp, högst upp till höger under Pivotalternativ.

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...