Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 27” prickig skärm


wristel
 Share

Rekommendera Poster

Då skulle dom ha ju gått ut publikt och varnat folk för det allaredan för väldigt många år sedan tycker jag för jag har inte under mina 67 år på planeten hört nån varning om att det skulle vara så besvärligt med mekaniska diskar. Man kan säkert ganska lätt förstå att oerhörda värden stog på spel väldigt tidigt i datorns historia så det vore väl närmast en skandal om en komponent hade så låg tillförlitlighet och alla tillverkare och för oss superviktiga institutioner visste om det och riskerade allt ändå.

 

Men vad vet jag och som sagt en disk kasserad under alla dessa år för mig och jag har ingen bekant som har sagt nåt om att dom upplever att diskarna rasar. 

 

Däremot har jag en SSD som är kass och ett gäng som trots specarna ändå är för långsamma i verkligheten när det gäller video redigering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Proton säger:

Då skulle dom ha ju gått ut publikt och varnat folk för det allaredan för väldigt många år sedan tycker jag för jag har inte under mina 67 år på planeten hört nån varning om att det skulle vara så besvärligt med mekaniska diskar.

Ditt resonemang är väldigt svart/vitt. Som om jag skulle mena alla diskar rasar vid tre eller fem år! Eller som du att alla diskar håller alltid. Du kan själv googla fram statistik och kurvor som är välkända i hela datavärlden sedan många år på hur mekaniska diskars hållbarhet är. De som producerar kurvorna gör det med tusentals diskar som underlag. Vilket ger en bred och rättvisande bild till skillnad från ditt tyckande.

...

Jag är glad att du har minimalt med erfarenhet av trasslande diskar och jag önskar att ingen hade problem med det, men så är inte världen funtad. Vi brukar skojja på forumet och säga att det finns bara två typer av hårddiskar. De som rasat och de som ännu inte rasat. Under de 20+ år jag befunnit mig här på forumet har många gråtit tårar över rasade diskar som de bommat att göra backup på så även min dotter. Hon tappade en rejäl stack av ovärdeliga minnen från hennes tonår. Hårddiskfrågan är så mycket större än en burk som fungerar. Förlorar man oersättlig info går den inte att få tillbaka. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Proton säger:

Då skulle dom ha ju gått ut publikt och varnat folk för det allaredan för väldigt många år sedan tycker jag för jag har inte under mina 67 år på planeten hört nån varning om att det skulle vara så besvärligt med mekaniska diskar. Man kan säkert ganska lätt förstå att oerhörda värden stog på spel väldigt tidigt i datorns historia så det vore väl närmast en skandal om en komponent hade så låg tillförlitlighet och alla tillverkare och för oss superviktiga institutioner visste om det och riskerade allt ändå.

 

Men vad vet jag och som sagt en disk kasserad under alla dessa år för mig och jag har ingen bekant som har sagt nåt om att dom upplever att diskarna rasar. 

 

Däremot har jag en SSD som är kass och ett gäng som trots specarna ändå är för långsamma i verkligheten när det gäller video redigering.

Om du besöker forumet ibland måste du vara väldigt ouppmärksam om du inte känner dig varnad. Återkommande inlägg om diskproblem. Anekdotiska berättelser bevisar inget men kan vara en bra startpunkt för ytterligare undersökningar. Hur tror du IBAS och liknande företag kan skaffa kunder och tjäna pengar om inte hårddiskar går sönder?

Gårdagens tråd är ett exempel: https://forum.macworld.se/topic/195371-får-inte-igång-datorn-efter-byte-av-hårddisk/#comment-2022589

Företaget Backblaze som driver lagring brukar redovisa statistik över hur det går för deras hårddiskar, ofta 25000. https://www.prosofteng.com/blog/how-long-do-hard-drives-last

Var glad att du och dina vänner klarat er så bra, men ta inte framtida problemfrihet för given.

Sven

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Axelman säger:

Förlorar man oersättlig info går den inte att få tillbaka. 

Det är därför man ska ha backup. 

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade i en annan byggnad än originalen. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

 

CIQTK4FUAAAbjDw?format=png&name=900x900

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde att jag har två HDD till som är totaldöda. Dom har båda ett äpple på etiketten samt att båda två har suttit i varsin imac, den ena i min morsas förra imac och den andra i imacen jag köpte som ersättning till den första. Jag vet inte men kan det måntro ha att göra med att aparater går lite varmare än vad som är nyttigt för dom. Kanske ett resultat av lite väl snålt med utrymme och fläktar som knappt får jobba för att dom ska vara tystgående som tex en imac. I övrigt har jag som sagt bara behövt skicka en på skroten i hela mitt liv. I dagsläget har jag 8 datorer varav en mac pro samtliga med i genomsnitt tre HDD i sig. 

 

Jag säger inte att alla HDDer är kassa eller bra det gjorde nån annan med tillägget att man ska undvika dom till förmån för SSDer. 

 

Det är inte alltid att specarna på SSDer stämmer heller. Jag har en jättesnajdig Samsung som ska vara jättesnabb på läs och skrivning men som inte funkar när jag fixar med video trots att den på ettiketten anger specar över gränsvärdena. 

 

I min videodator har jag bara HDDer och även en thunderbolt hårddisk docka och jag redigerar och färglägger allt från raw full hd cinema dng filer till mp4 4k filer utan problem. Full hd filerna renderas ut ur programmet över den hastighet fps som videon är på. 4k filerna går långsammare men det har inget att göra med hårddiskarna utan med datorn. Davinci Resolve är beroende av bra grafikkort med mycket minne och bryr sig tydligen inte så mycket om datorns minne eller processorn.

 

Jag säger inte heller att en SSD är skit bara att det är inte en HDD heller och det är trots allt HDDer som vi använt längst i datorhistorien även när det gäller kritiska samhällsfunktioner.

 

Vad gäller det som företag säger är ju kanske som bekant heller inte alltid utan baktanke och olika saker man läser på nätet kan ju grunda sig på antaganden som från tex trådar som den här.

 

Jag har till exempel inte känt nåt tvång att googla ingående om tillförlitligheten mellan disktyper inför ett eventuellt köp det har min erfarenhet tydligen inte ansett nödvändigt.

 

Att backa upp jösses givetvis ska man det det har morsan tjatat om sedan början av 80i talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Proton säger:

Att backa upp jösses givetvis ska man det det har morsan tjatat om sedan början av 80i talet.

default_laugh.png.65a59c24687b20705ce48ff03daad7e4.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Proton säger:

det är trots allt HDDer som vi använt längst i datorhistorien även när det gäller kritiska samhällsfunktioner.

Jag undrar om inte magnetband har används längre tid, eller kanske ungefär lika länge som snurrdiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-07 03:33, Alix säger:

Det finns en radikal och komplicerad metod du kan testa: 

 

 

Den killen känner inte till EPA och ESD, på heltäckningsmatta, det är modigt.🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...