Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Får inte in vaccinpass ( covidbevis ) i iPhone (Hälsa)


Telly82
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Det står att man i iOS 15.1 (vilket jag har) ska kunna skanna QR-koden på vaccinpasset och då få en fråga om man vill lägga in det i appen Hälsa. Men när jag skannar så står det att den hittat en QR-kod men "Inga användbara data hittades". 

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går jag in på covidbevis.se på telefonen och ska logga in med "bank-ID på den här enheten" så får jag bara "Cookie failure". Suck.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Du tänker på detta? https://support.apple.com/sv-se/HT212752

 

Tror inte det funkar i Sverige, vi har en annan ordning. Jag har min offline via Kivra.

Jupp.

 

Hur fixar man "offline via Kivra"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Jupp.

 

Hur fixar man "offline via Kivra"?

Man skaffar bevis via sajten du angav, och som jag lade till en annan länk till, så skickas det via e-hälsomyndigheten till Kivra, om du har valt myndighetspost i e-form. Sedan i Kivra-appen kan du välja att ha det offline. Det blir då tillgängligt när man öppnar appen, i nederkant. Se dump.

 

IMG_3853.thumb.png.dd728374af0a5d123276344546d8bb05.png

Redigerad av Alix
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Man skaffar bevis via sajten du angav, och som jag lade till en annan länk till, så skickas det via e-hälsomyndigheten till Kivra, om du har valt myndighetspost i e-form. Sedan i Kivra-appen kan du välja att ha det offline.

Och utan Kivra-appen är man körd? (Har redan alltför många appar i telefonen. Varför kan saker inte bara funka utan att man måste ha en massa appar?)

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Samma "Cookie failure" :( 

Siten är då dp.funktionstjanser.se

Har du någon innehållsblockerare i gång? Testa i så fall utan. Jag ordnade dock mitt på desktop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Har du någon innehållsblockerare i gång? Testa i så fall utan. Jag ordnade dock mitt på desktop.

Inte vad jag vet.

Jo, jag har ett bevis i Kivra som jag också har på papper. (Ja, faktiskt två för jag skapade ett till idag i hopp om att den QR-koden skulle kunna skannas.)

 

EDIT: Jag tänkte jag skulle slippa papperet, men tji fick jag.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Och utan Kivra-appen är man körd? (Har redan alltför många appar i telefonen. Varför kan saker inte bara funka utan att man måste ha en massa appar?)

 

2 minuter sedan, Alix säger:

Man får väl beviset via posten då, antar jag.

man kan ju ladda ner det som PDF från covidbevis-webben och skriva ut PDF eller visa PDF på telefonen 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade covidbevis.se på min Iphone, också IOS 15.1, Safari, och kunde komma så långt så att jag kunde ladda ned nytt bevis. Valde dock inte det steget då jag redan har ett. Till att börja med fick jag cookieval och valde alla. Jag har dessutom innehållsblockerare i gång. Se dumpar.

 

IMG_3854.thumb.png.fc463f65c9cb180c73923fe845962c34.png

 

IMG_3855.thumb.png.12fe1a7223a478615170e9fd3025741a.png

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, TB-000 säger:

 

man kan ju ladda ner det som PDF från covidbevis-webben och skriva ut PDF eller visa PDF på telefonen 

Ja, det har du rätt i, hade glömt det. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, TB-000 säger:

eller visa PDF på telefonen 

Hur får man in PDF-en i telefonen om man har den i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Hur får man in PDF-en i telefonen om man har den i datorn?

Du kan lägga den i Icloud Drive eller skicka den via Airdrop. Eller eposta till dig själv och sedan spara i Filer.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Eller eposta till dig själv och sedan spara i Filer.

Klart. :)

 

Tack!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Telly82 säger:

Går jag in på covidbevis.se på telefonen och ska logga in med "bank-ID på den här enheten" så får jag bara "Cookie failure". Suck.

Jag har iOS 14.8 och hämtade nyss ett pass från länken nedan. Använde mobilt bankid och beviset dök upp som en PDF. Kan det ha varit tillfälligt kakfel?

11 timmar sedan, Alix säger:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag har iOS 14.8 och hämtade nyss ett pass från länken nedan. Använde mobilt bankid och beviset dök upp som en PDF. Kan det ha varit tillfälligt kakfel?

Lite lurigt det där med att välja mellan nödvändiga kakor och alla kakor. Det kanske inte räcker med nödvändiga kakor, trots beteckningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Lite lurigt det där med att välja mellan nödvändiga kakor och alla kakor. Det kanske inte räcker med nödvändiga kakor, trots beteckningen.

Nä och man riskerar karies dessutom 

  • Rösta upp 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Alix säger:

Lite lurigt det där med att välja mellan nödvändiga kakor och alla kakor. Det kanske inte räcker med nödvändiga kakor, trots beteckningen.

Jag hämtade ett nytt i morse och testade med endast nödvändiga kakor, det gick bra. Privat fönster som vanligt.

 

 

Att du inte hämtade då du redan har ett, spelar det någon roll? Det gamla är väl lika användbart? Enda skillnaden som jag kan komma på är att det kan finnas en giltig (QR)kod som en skurk har möjlighet att lista ut.

Jag tror att jag har skapat mer än fem sådana bevis senaste veckan.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De följer inte ordningen i grekiska alfabetet 

efter Delta kommer inte omikron 

 

5F643BD2-9B0A-4309-BC8A-4693B172AEC4.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...