Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Office paket eller de som följer med


vitpeppar
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Hur nödvändigt menar ni i allmänhet här är det att abonnera på Office 365 för en privatperson där Pages, Numbers etc i och för sig räcker, men kanske att mottagaren av en fil via mail har Office i din pc. 
 

Går det bra att hantera utan abonnemang?

 

Tacksam synpunkter. 
 

Magnus   
MacBook Air M1 2020. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska jobba nära ihop men en arbetsgrupp som gör avancerade saker i Microsoft Office så upplever jag att jag har nytta av att ha Microsoft Office på min mac.

 

Om man bara sporadiskt skickar och tar emot enkla dokument eller kalkylblad så tycker jag inte att man behöver Microsoft Office. Ett gratis alternativ som fungerar bra då är LibreOffice: https://www.libreoffice.org

 

Sedan är det naturligtvis en smaksak vilket användarinterface man trivs bäst med. Pages, MS Word och LibreOffice är ganska olika. Är men bara van vid en av dem är det inte så enkelt att hitta motsvarande i menyerna i någon annan. (Är man van vid äldre Microsoft Office så är LibreOffice mest likt, mer likt än vad nyare Microsoft Office är.)

 

Redigerad av TB-000
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som privatperson går det alldeles utmärkt att köra Apples egna. Det går att både importera och exportera till andra format om det skulle behövas. Nu finns även Pivot-funktionen i Numbers nåt jag saknat tidigare. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du behöver Office  beror på hur och vilka funktioner som används.

 

Om du t.ex använder ekvationer i Word så behövs Office.

Om layouten i dokumenten är viktig behövs Office.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter. 
Jag skriver dagbok och har många bilder i ganska stora dokument. Även i Office har jag märkt att det är svårt att fixera bilderna när jag mailar dem. Men frågan är om de far omkring i dokumentet än mer om jag skriver i Pages och skickar till någon som har pc. Det kan ju även göras via pdf, men hjälper inte alltid. 

Office kostar kring 900 per år, så det är inte hela värden, men samtidigt om man har datorn i 10 år så är nästa dator betald till stor del. 

Så därför mitt intresse. Dessutom har jag i och för sig gillat både Pages och Numbers. 

Tack igen för era kloka synpunkter. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, KMN säger:

Ja, det säger väl sig själv..?

 

Men visst går det att använda ekvationer även i Pages?

https://support.apple.com/sv-se/HT207569

Ekvationer som skapats i Word visas inte om dokumentet öppnas i pages. 

 

Jag har aldrig använt ekvationer i pages, så jag vet inte om det går.

 

Min erfarenhet från när jag jobbade som gymnasielärare i matematik o fysik, före pensionen, är att apples program inte kan ersätta Office-paketet eftersom kollegorna använder Office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

… om jag minns rätt så förvandlas Latex kommandon till

bilder…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En positiv sak med Office är att den översta raden Start, Infoga, Granska etc inte tycks finnas med i Office i pc, men det sägs att Apple tvingar Microsoft att ha kvar den i Mac. Vet inte om det stämmer. Men min äldre granne har svårigheter med den nya Office där de tycks sakans. Jag har i alla fall inte hittat någon inställning att lägga upp den raden? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, boevil säger:

Ekvationer som skapats i Word visas inte om dokumentet öppnas i pages. 

Rättelse… ekvationerna görs om till bilder (på iPad i alla fall) och kan därför inte ändras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att köpa Office för 1000Kr som en engångskostnad men om ett par år åker man väl på att köpa det igen för det inte är kompatibelt med kommande macOS versioner.

 

https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/buy/compare-all-microsoft-365-products?market=se#

Skrolla ner lite på sidan för engånsköpet

Redigerad av SirKnasen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, boevil säger:

Rättelse… ekvationerna görs om till bilder (på iPad i alla fall) och kan därför inte ändras.

 

... Det verkar fungera bättre i mac versionen

Skärmavbild 2021-11-23 kl. 18.22.21.png

Skärmavbild 2021-11-23 kl. 18.25.18.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, vitpeppar säger:

Tack för synpunkter. 
Jag skriver dagbok och har många bilder i ganska stora dokument. Även i Office har jag märkt att det är svårt att fixera bilderna när jag mailar dem. Men frågan är om de far omkring i dokumentet än mer om jag skriver i Pages och skickar till någon som har pc. Det kan ju även göras via pdf, men hjälper inte alltid. 

Office kostar kring 900 per år, så det är inte hela värden, men samtidigt om man har datorn i 10 år så är nästa dator betald till stor del. 

Så därför mitt intresse. Dessutom har jag i och för sig gillat både Pages och Numbers. 

Tack igen för era kloka synpunkter. 

 

Ska du sprida färdiga dokument, som mottagaren inte ska manipulera, så borde pdf eller kanske epub vara vettigare format än diverse ordbehandlares egna format.

Pages kan exportera til både pdf och epub, Numbers kan inte exportera till ePub.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, vitpeppar säger:

Ok, men när är det påtvingat? Det är ju viktigt att veta. 

Det är om du befinner dig i en organisation som kräver att man använder MS Office sinsemellan, eller om MS Office har en för dig och dina kontakter nödvändig funktion som inget annat program kan erbjuda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. En sista fråga. Kan jag öppna mina gamla Office filer i molnet när jag inte har office i datorn alltså med Pager eller Number?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, vitpeppar säger:

Tack. En sista fråga. Kan jag öppna mina gamla Office filer i molnet när jag inte har office i datorn alltså med Pager eller Number?

 

Du kan öppna Word-filer med pages o excel i Numbers. Men utseendet kan ändras .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...