Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Numbers: Att kopiera formatet (typsnitt etc) från en cell till en eller flera andra


TommyS
 Share

Go to solution Solved by littlemaze,

Rekommendera Poster

I Excel finns det kommandot, enligt trådrubriken.

Alltså att formatera om en cell till vilken man klippt och klistrat in en text. vilken man smidigt sen vill få i samma format som annan cell i samma Numbersfil - genom att på något sätt kopiera den sistnämnda.

Hittar inte det i Numbers, inte heller i Hjälp-avsnittet.

 

Någon som vet om och i så fall var man hittar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde att jag hittat det nu, med Kopiera stil respektive Klistra in stil.

Men ger till synes ingen effekt hos mig. 

 

Skärmavbild 2021-11-14 kl. 12.10.17.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Numbers: Att kopiera formatet (typsnitt etc) från en cell till en eller flera andra

Inga romaner till rubriker tack! :)

Axelman moderator

 

PS

Kan inte Numbers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på cellen och välj kopiera, högerklicka sen på målcellen och välj klistra in alternativt klistra in och matcha stilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Format > kopiera stil?

Se mitt tidigare inlägg ovan.

Gav inget resultat alls, hos mig i a f. 🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, RonnieL säger:

Högerklicka på cellen och välj kopiera, högerklicka sen på målcellen och välj klistra in alternativt klistra in och matcha stilen.

Det har jag lärt mig, hur man kan göra om man skall klistra in något.

Men min fundering nu var/är hur jag använder och kopierar formatet från en cell till andra där det redan finns färg/text (men då av annat format än det önskade).

T ex om jag nedan vill använda cellen "A" och kopiera det formatet (typsnitt, teckenstorlek och färg i cellen) för cellerna "AB" och "ABC". 

 

1793016165_Skrmavbild2021-11-15kl_12_21_09.png.b0da8d60b6e3e40608b8915eb246c33f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, TommyS säger:

Se mitt tidigare inlägg ovan.

Gav inget resultat alls, hos mig i a f. 🤔

Och du gör så som förklaras i Kopiera och klistra in text i Numbers på datorn i hjälpavsnittet?

Alltså exempelvis markera texten vars stil ska kopieras.

Funkar för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
2021-11-15 12:27, TommyS säger:

Det har jag lärt mig, hur man kan göra om man skall klistra in något.

Men min fundering nu var/är hur jag använder och kopierar formatet från en cell till andra där det redan finns färg/text (men då av annat format än det önskade).

T ex om jag nedan vill använda cellen "A" och kopiera det formatet (typsnitt, teckenstorlek och färg i cellen) för cellerna "AB" och "ABC". 

 

1793016165_Skrmavbild2021-11-15kl_12_21_09.png.b0da8d60b6e3e40608b8915eb246c33f.png

Om jag står i Cell A och använder tekniken som nämnds ovan i tråden, Option+Command+C och flyttar mig till AB resp ABC och trycker Option+Command+V så får jag önskat resultat:

Skärmavbild 2021-11-16 kl. 21.00.29.png

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-16 21:01, littlemaze säger:

Om jag står i Cell A och använder tekniken som nämnds ovan i tråden, Option+Command+C och flyttar mig till AB resp ABC och trycker Option+Command+V så får jag önskat resultat:

Skärmavbild 2021-11-16 kl. 21.00.29.png

Funkar för mig nu också, nästan... 
I exemplet så funkar färgningen fullt ut, för båda cellerna (AB och ABC) samt typsnitt och teckenstorlek för cellen ABC. Däremot så ändras inte typsnitt och teckenstorlek för AB-cellen. Förstår inte varför men släpper det nu, känner mig tillräckligt nöjd - månne någon överstyrande parameter/inställning som jag (miss)lyckats få in i den cellen. 

Tack till dig och övriga här som bidragit med hjälp!

 

Skärmavbild 2021-11-18 kl. 09.11.48.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...