Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Capsule tappar anslutning då och då


erkana
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Time Capsule inköpt för ca 10 år sedan, vilken jag använder som router. För någon vecka sedan började den krångla efter ett strömavbrott: Då och då tappar den anslutningen till internet och då jag tittar på play-TV så hackar det och bilden fryser upp till flera minuter. Jag har en teori att några av inställningarna har "nollställts" vid strömavbrottet (det har hänt tidigare), men det kan mycket väl vara något annat också.

 

Utöver TCn har jag en ytterligare router (båda direktkopplade till tjänstefördelaren), detta för att WiFi ska täcka hela bostaden.

 

Vet någon vad som kan ha hänt och hur det kan åtgärdas?

 

Stort tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gå igenom inställningarna då! Om du vet hur det ska vara så går det snabbt.

Beroende på hur många nära grannar du har så har jag funnit det ge betydligt stabilare trådlöst att välja WiFi-kanaler manuellt. TC verkar vara ganska usel på det som insisterar på att använda 2,4 GHz-bandet om automatiken får bestämma vilket ger stabilare men långsammare nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mikaellq och tack för snabbt svar!

 

Jag har provat med de "gamla" inställningarna och det verkar tyvärr inte hjälpa mig. Min setup såg då annorlunda ut med endast en router och annan internetleverantör (om nu det spelar roll). Förra gången det strulade fick jag bra hjälp av internetleverantören, men min nya leverantör verkar inte supportera annan hårdvara än sin egen, vilket gör att jag ställer frågan här (har inte jättekoll själv).

 

Jag testade att välja en manuell kanal för 5 GHZ, men problemen ser ut att kvarstå då jag slängs ut från nätverket.

 

Kan det finnas någon annan lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa applikationen ”Trådlös diagnos”, den kanske kan ge dig en ledtråd. Applikationen hittas i System/Bibliotek/CoreServices/Applications i alla fall i Catalina. Hittar du det inte kan du ju göra en sökning i Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, RonnieL säger:

Du kan ju testa applikationen ”Trådlös diagnos”, den kanske kan ge dig en ledtråd. Applikationen hittas i System/Bibliotek/CoreServices/Applications i alla fall i Catalina. Hittar du det inte kan du ju göra en sökning i Finder.

Option-klick på WiFi-symbolen uppe i menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Option-klick på WiFi-symbolen uppe i menyn.

Så enkelt kan man ju också göra det. 😉

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...