Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatera mail?


Helangorillan
 Share

Rekommendera Poster

Helangorillan

Går det inte att formatera mail (ett brev) i det inbyggda mailprogrammet på en Mac?

Jag ska skicka många lika mail, så jag har skrivit en grundtext i word och kopierar in i ett mail för att göra individuella justeringar. Då måste jag VARJE gång börja med att ta bort extra rader och ett mellanslag innan meningen börjar! Så ska det väl ändå inte behöva vara?

Finns det något annan mail-app, som är användbar, i stället för den inbyggda?

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att klistra in utan formatering. Menyn Redigera > Klistra in och matcha stilen (eller option+skift+cmd+V).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helangorillan

Tyvärr fungerar inte det heller - det blir fortfarande ett annat radavstånd och extra rader mellan styckena. 😔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag begriper inte varför Word används, men att skapa ett e-brev med anpassat innehåll är inga större problem med Genvägar och det bör gå att fixa med Automator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Helangorillan säger:

Tyvärr fungerar inte det heller - det blir fortfarande ett annat radavstånd och extra rader mellan styckena. 😔

Ett annat radavstånd i förhållande till vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skapar du mailet flera gånger? Är det inte ett identiskt mail som du vill skicka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, littlemaze säger:

Varför skapar du mailet flera gånger? Är det inte ett identiskt mail som du vill skicka?

Nej, hen skriver ju att hen vill göra "individuella justeringar". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Mattis.se säger:

Nej, hen skriver ju att hen vill göra "individuella justeringar". 

Tänkte mer på innehållet i Word-filen som klippes in varje gång. Om det bara är justeringar skulle jag skapa mailet en gång.med alla önskade format, stänga och spara det. Skapa en ny brevlåda, döp den till typ Temp. Markera ditt mail ifrån Utkast och dra ditt utkast till den nya mailboxen. Därifrån kan du välja att skicka mailet igen, via högerklick eller via menyn meddelande/skicka, så många gånger som önskas. Mailet blir också redigerbart varje gång men håller basformatet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helangorillan

Problemet är i grunden att jag tappar formateringen varje gång jag klistrar in den word-formaterade texten i ett mail (och det går inte att ändra på annat sätt än manuellt). 

Men förslaget från Littlemaze är en variant som jag ska prova!  Tack! 🙏 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...