Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

LibreOfficeBase korrupt fil


Arkeografisten
 Share

Rekommendera Poster

Arkeografisten

Jag gjorde en liten databas med LibreOfficeBase och sparade den på en USB-sticka. När jag ska öppna den så är den korrupt, allmänt ut- och in- fel osv. Har en ny MacMini med M-chip.

Provade också att öppna den i en lite äldre Mac men det gick inte heller. Skulle behöva databasen i morgon (!) om möjligt. Kan någon hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkeografisten

Kan tillägga att jag tidigare gjort flera databaser i LibreOffice som funkat OK. Kan USB-minnet vara skurken? Det är formaterat MS-DOS (FAT32).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkeografisten
1 minut sedan, Alix säger:

Ja, absolut. Eller att det gick snett i skrivningen till det.

Nu kom jag på att jag faktiskt häromdagen öppnat databasen på USB-minnet med min äldre dator en gång och det gick bra. (Kanske sparade jag om den då.) Men nu vill ingen av mina datorer öppna den. Har en tredje Mac i huset, ska prova den också. Men tips hur jag ska komma ner knipan är mer än välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkeografisten
6 minuter sedan, Alix säger:

Ja. Om du hittar ett för Mac OS kan du hojta.

Detta är ett Mac-forum, eller hur?  Om du inte har något positivt att bidra med, så vänligen avstå från att kommentera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Arkeografisten säger:

Jag gjorde en liten databas med LibreOfficeBase och sparade den på en USB-sticka. När jag ska öppna den så är den korrupt, allmänt ut- och in- fel osv. Har en ny MacMini med M-chip.

Provade också att öppna den i en lite äldre Mac men det gick inte heller. Skulle behöva databasen i morgon (!) om möjligt. Kan någon hjälpa mig?

Har du testat att kopiera filen till skrivbordet och försökt öppna den därifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Arkeografisten säger:

Detta är ett Mac-forum, eller hur?  Om du inte har något positivt att bidra med, så vänligen avstå från att kommentera. 

Var så god, det var så lite så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkeografisten
54 minuter sedan, DittDatt säger:

Har du testat att kopiera filen till skrivbordet och försökt öppna den därifrån?

Ja!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilket filformat din fil har, ev .ods?

 

Jag har inte kollat den här tjänsten själv, men kanske kan vara värt ett försök?

Konvertera till annat format.

https://konvertera-online.se/dateiformat/ods/


’om filen har ett mindre fel, kan det här verktyget vara mer förlåtande-

 

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkeografisten
14 minuter sedan, boevil säger:

Jag vet inte vilket filformat din fil har, ev .ods?

 

Jag har inte kollat den här tjänsten själv, men kanske kan vara värt ett försök?

Konvertera till annat format.

https://konvertera-online.se/dateiformat/ods/


’om filen har ett mindre fel, kan det här verktyget vara mer förlåtande-

 

Nej, .odb! Tack för tipset ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Arkeografisten säger:

Detta är ett Mac-forum, eller hur?  Om du inte har något positivt att bidra med, så vänligen avstå från att kommentera. 

Det finns operativsystemoberoende lösningar om du är intresserad. Men det är nog billigare att köpa en Windowsmaskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...