Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera Lion OS X 10.7 med internet recovery


Blomqvi
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Har en macbook mitten 2011 som jag försökt få liv i efter många år oanvänd.  Problemen började med att datorn ej gick att starta upp. Startade (endast med laddaren i) och en tidsstapel plus loggan och upp. När stapeln var full stängdes datorn av. Tänkte att det var knas med batteriet efter många år, köpte ett nytt och fick hjälp att byta. Samma problem. 
 

Försökte installera om lion i recovery läget men hittade ingen skiva att installera på.

Är absolut inte avancerad på detta men sjukt envis så efter många timmars googlade provade jag att radera det jag tror var hårddisken om det var den som var slut. Raderade Macintosh HDD i skivverktyg. Då hittades den när jag skulle installera, perfekt tänkte jag! Nästa problem: Felmeddelandet Objektet är ej tillgängligt försök igen kom upp när jag skrev in mitt Apple id. Återigen Google och lusläsning av detta forum. 
 

Slutsatsen blev att jag behövde köpa lion med med id, sagt och gjort. Fick hjälp av en vän som tog hem lion via Mac App Store via mitt Apple id, på hennes dator. Provade igen, nu gick det att installera! Men… när tide. För installationen gått ut startade tiden om igen. Ca 1,5 timme. Provade flera gånger och tittade sedan på installationsloggen. Detta kommer upp.. Försökt hela kvällen och samma börjar om.. 

 

skam den som ger sig men Nu börjar till och med jag ge upp :)

9B4FC689-AB03-4AA7-BE80-2B9F2F16D18C.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort och gott, var det alternativet jag kände jag kunde läsa mig till utan att behöva USB, annan macdator mm.. Tog helt enkelt det som kom upp som installationsalternativ. 
 

2, snart trebarnsmamma i 30 årsåldern som främst drivs av min envishet just nu, har ärligt ingen användning i praktiken av datorn nu, har en bättre via jobbet. Är kanske av nostalgiska skäl? 
 

Har ändrat om datumet i terminalen, det var felinställt när jag började prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Varför just Lion? Gammalt system. Testa detta i stället, om möjligt:

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

 

Annars kan det vara en tidsbugg eller hårddiskfel. Exakt vilken modell är det?

 

 

Model A1342. Såg att jag skrivit 2011, ska vara mitten 2010, om jag inte har fel :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Blomqvi säger:

har en bättre via jobbet

Men det är ingen mac? USB-sticka kan du skaffa för en liten peng.

 

1 minut sedan, Blomqvi säger:

Model A1342. Såg att jag skrivit 2011, ska vara mitten 2010, om jag inte har fel :)

Den modellen klarar High Sierra 10.13.6.

 

Värre är väl om hårddisken inte är riktigt frisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Blomqvi säger:

2, snart trebarnsmamma i 30 årsåldern som främst drivs av min envishet just nu

Trebarnspappa (till vuxna barn) som också drivs av envishet, dock går jag på ångorna av den numera. Jobba på! 💪🏻

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Men det är ingen mac? USB-sticka kan du skaffa för en liten peng.

 

Den modellen klarar High Sierra 10.13.6.

 

Värre är väl om hårddisken inte är riktigt frisk.

När jag kontrollerade hårddisken hittade den fel som inte kunde repareras. Systemet föreslog att jag skulle formatera om, vilket jag gjorde då jag inte hade användning av det som fanns på hårddisken. Så något fel var det. Nu när det är tömt hittas inga fel. 
 

Hittills har jag ”bara” raderad den som hette Macintosh HDD, hade en hitatchi 250 GB också, inte rört den men nu raderade jag den, vad har jag att förlora? Haha. 
 

Testade installera ännu en gång och loggen ser annorlunda ut nu… Tidigare försök har det inte funnits någon ”Retrieved packages” som det gör nu, på bild 2 

 

En förändring iaf! Om det gör någon skillnad får väl tiden utvisa… 

2DCEF3A7-85FA-4755-91FD-252B2BB236D2.jpeg

9EE591B4-987B-4271-860B-91757E4CB507.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Varför just Lion? Gammalt system. Testa detta i stället, om möjligt:

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

 

Annars kan det vara en tidsbugg eller hårddiskfel. Exakt vilken modell är det?

 

 

Nybörjarfråga, kan jag göra en usb med mjukvara för att installera i macen via en pc? Verkar så enligt Apple men vill dubbelkolla innan jag ger mig på det… Funderar också på vilket nyaste os som kan funka att ladda in via USB på min stenåldersmaskin? Är somsagt från mitten av 2010.. vad jag kan läsa mig till ska el captain fungera? Via nedladdningslänk på apples sida? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Den modellen klarar High Sierra 10.13.6.

 

4 minuter sedan, Blomqvi säger:

Funderar också på vilket nyaste os som kan funka att ladda in via USB på min stenåldersmaskin?

Som jag skrev tidigare.

 

Vad gäller att göra en USB-sticka i Windows vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Alix säger:

 

Som jag skrev tidigare.

 

Vad gäller att göra en USB-sticka i Windows vet jag inte.

Tack! Missade det! Testar!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

 

Som jag skrev tidigare.

 

Vad gäller att göra en USB-sticka i Windows vet jag inte.

Haha sambon har tröttnat på min besatthet så delar med mig till dig, måste ju få berätta för någon 😂 Tillslut fick jag igenom installationen! Plötsligt gick den igenom men felmeddelande kom upp att det inte gick att installera för inget återställningssytem hittades. 
 

Ramlade över en tråd där någon gjort 2 partitioner istället för 1, som jag gjort. Detta löste problemet, av någon anledning… Os installerat! 
 

SKAM den som ger sig! Har dock redan fått sambon att köpa med ett USB hem och tankat ner sierra och transmac så får väl använda det för att pigga upp datorns system lite. 
 

nu blev man ju sugen på att uppdatera till Ssd och ett nytt ram minne, bara för att…. 🤷‍♀️
 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Installera Lion OS X 10.7 med internet recovery
 Share



×
×
  • Skapa nytt...