Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Upphittade airpods


Willespappamarcus
 Share

Rekommendera Poster

Willespappamarcus

Hej

 

Var på semester och i en affär hittade jag ett par airpods pro med etui. Frågade i affären och ute på parkeringen men ingen kändes vid dem. 
 

Ska lämna de till polisen och då kanske de blir mina efter 3 månader om inte ägaren och polisen hittar rätt men det dök upp lite frågor:

 

1. Kan ägaren se var de finns? ”Döda dem” på något sätt så de blir obrukbara?

2. Kan jag/polisen söka på serienummer eller liknande och få fram ägaren?

3. Kan jag (efter 3 månader) parkoppla de till min iPhone fast de är parkopplade till ägaren?

 

Av ren nyfikenhet, om jag är oärlig och ivrig och vill använda dessa direkt, är det något som är möjligt? Kan jag bara nollställa dessa så blir de ”mina” utan att dem rätta ägaren kan göra eller se något om var de är eller vem de är kopplade till?

Redigerad av Willespappamarcus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Willespappamarcus changed the title to Upphittade airpods
11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om ägaren inte hittar hämtar dem tillfaller de affären.

Nej, vad har affären med saken att göra? De hittade inte hörlurarna (vad vi har fått veta). Hittegods är sådant som inte är i någons besittning, och affären visste inte om dem = ingen besittning.

Jämför detta rättsfall där sedlarna satt kvar i bankens automat:

https://lagen.nu/dom/rh/2005:67
Banken ansågs i alla fall inte ha någon besittning av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Nej, vad har affären med saken att göra? De hittade inte hörlurarna (vad vi har fått veta). Hittegods är sådant som inte är i någons besittning, och affären visste inte om dem = ingen besittning.

Jämför detta rättsfall där sedlarna satt kvar i bankens automat:

https://lagen.nu/dom/rh/2005:67
Banken ansågs i alla fall inte ha någon besittning av dem.

Det var så polisen beskrev det hela för mig när jag hittade en plånbok med gott om kontanter utomhus, men på gränsen till ett företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Alix säger:

Nej, vad har affären med saken att göra? De hittade inte hörlurarna (vad vi har fått veta). Hittegods är sådant som inte är i någons besittning, och affären visste inte om dem = ingen besittning.

Jämför detta rättsfall där sedlarna satt kvar i bankens automat:

https://lagen.nu/dom/rh/2005:67
Banken ansågs i alla fall inte ha någon besittning av dem.

Min enda slutsats av rättsfallet är att trådstartaren riskerar åtal, vilket kan leda till böter, för fyndförseelse om godset inte lämnas in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Om ägaren inte hittar hämtar dem tillfaller de affären.

Vilken affär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus
19 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Min enda slutsats av rättsfallet är att trådstartaren riskerar åtal, vilket kan leda till böter, för fyndförseelse om godset inte lämnas in.

Det ska lämnas till Polisens hittegodsavdelning. Vi kom hem igår, efter allt uppackande så låg inte en tur 30 min bort till Polisen högst upp på prioriteringslistan. Jag har 14 dagar på mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

5 minuter sedan, Willespappamarcus säger:

Vilken affär?

Den där de hittades.

 

Jag vet dock inte hur rättsväsendet resonerar, men det blir givetvis jobbigare om saker hittas hos någon än om de hittas ute.

Säg att jag följer med dig ner i ditt källarförråd. Där ser jag en guldring på golvet i ett hörn. Jag frågar dig varför den ligger där, du har ingen aning, du har aldrig sett den. Ringen lämnas till polisens hittegodsavdelning, ingen ägare hör av sig. Vem bör få ringen, du eller jag, och varför?

3 minuter sedan, Willespappamarcus säger:

Det ska lämnas till Polisens hittegodsavdelning. Vi kom hem igår, efter allt uppackande så låg inte en tur 30 min bort till Polisen högst upp på prioriteringslistan. Jag har 14 dagar på mig. 

Nej, du ska anmäla fyndet utan oskäligt dröjsmål. Vilket mycket väl kan vara fjorton dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Det var så polisen beskrev det hela för mig när jag hittade en plånbok med gott om kontanter utomhus, men på gränsen till ett företag.

Det låter mer som att de inte vill ha fler arbetsuppgifter, men vem vet.

 

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Min enda slutsats av rättsfallet är att trådstartaren riskerar åtal, vilket kan leda till böter, för fyndförseelse om godset inte lämnas in.

Absolut så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Alix säger:

Det låter mer som att de inte vill ha fler arbetsuppgifter, men vem vet.

...

Nä, det beskrivs mer som att det handlade om vem godset skulle tillfalla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem vill ha någon annans öronproppar? Aldrig i livet att jag stoppar i nåt i mina öron som kan vara fulla av virus och bakterier. Lycka till!! :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Axelman säger:

Vem vill ha någon annans öronproppar? Aldrig i livet att jag stoppar i nåt i mina öron som kan vara fulla av virus och bakterier. Lycka till!! :bla:

Och svampsporer, som sjukdomen Black Fungus (mucormycosis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus
4 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

 

Den där de hittades.

 

Jag vet dock inte hur rättsväsendet resonerar, men det blir givetvis jobbigare om saker hittas hos någon än om de hittas ute.

Säg att jag följer med dig ner i ditt källarförråd. Där ser jag en guldring på golvet i ett hörn. Jag frågar dig varför den ligger där, du har ingen aning, du har aldrig sett den. Ringen lämnas till polisens hittegodsavdelning, ingen ägare hör av sig. Vem bör få ringen, du eller jag, och varför?

Nej, du ska anmäla fyndet utan oskäligt dröjsmål. Vilket mycket väl kan vara fjorton dagar.

 

3 timmar sedan, Alix säger:

Det låter mer som att de inte vill ha fler arbetsuppgifter, men vem vet.

 

Absolut så.

Det ska lämnas in!

https://polisen.se/sv-ll/lattlast/stulet-tappat-hittat/


Därefter får vi se hur och vad utfallet blir

 

Redigerad av Willespappamarcus
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus
2 timmar sedan, Alix säger:

Konstigt.

Att jag inte ska lämna de till Polisen är uteslutet, är en självklarhet att de ska lämnas in! 

Blev bara fundersam över vad som händer sen efter man Eventuellt får tillbaka dem. Hur Apple har utformat spårningsteknik mm? Det är ju smidigart med Hitta-appen men just med Airpods va jag fundersam

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Willespappamarcus säger:

Att jag inte ska lämna de till Polisen är uteslutet, är en självklarhet att de ska lämnas in! 

Blev bara fundersam över vad som händer sen efter man Eventuellt får tillbaka dem. Hur Apple har utformat spårningsteknik mm? Det är ju smidigart med Hitta-appen men just med Airpods va jag fundersam

Mitt svar rörde något helt annat än dina planer på att lämna in hörlurarna, upplysningsvis.

 

Edit: Jag vet inte mycket alls om sådana, för övrigt.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om airpods ska byta ägare krävs att ägaren loggar in på icloud.com och raderar dem, går alltså inte från hitta-appen. Vem som helst kan använda dem, men om inte ägaren tar bort dem från kontot kommer hem få uppdateringar om plats när de ansluts till någon annan.

 

Som kuriosa kan nämnas att ägaren bara får platsen när de ansluts till en telefon, kommer att ändras i iOS 15 och bli mer som airtags, vilket gör att du gör ägaren en tjänst genom att ansluta till dem på stationen och därigenom meddela ägaren att de finns där.

 

Det är iallafall tillvägagångssättet vid försäljning, vet inte om det går på något svårare sätt…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus
2021-08-17 07:56, Trojoan säger:

Om airpods ska byta ägare krävs att ägaren loggar in på icloud.com och raderar dem, går alltså inte från hitta-appen. Vem som helst kan använda dem, men om inte ägaren tar bort dem från kontot kommer hem få uppdateringar om plats när de ansluts till någon annan.

 

Som kuriosa kan nämnas att ägaren bara får platsen när de ansluts till en telefon, kommer att ändras i iOS 15 och bli mer som airtags, vilket gör att du gör ägaren en tjänst genom att ansluta till dem på stationen och därigenom meddela ägaren att de finns där.

 

Det är iallafall tillvägagångssättet vid försäljning, vet inte om det går på något svårare sätt…

Tack för infon. Nu vet jag mer hur det fungerar. Får se hur framtiden blir, om ägaren får tillbaka sina eller inte. Lär märkas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus
2021-08-15 15:24, Axelman säger:

Vem vill ha någon annans öronproppar? Aldrig i livet att jag stoppar i nåt i mina öron som kan vara fulla av virus och bakterier. Lycka till!! :bla:

Efter 3 månader hos Polisen (? Eventuellt kortare eller inte alls) samt nya proppar och en rejäl tvätt med avspritning så tror jag inte risken är så stor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...