Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

WD my passport for Mac slutat fungera - MacBook Pro


koh_1
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Här råder en rejäl panik för min hårddisk har slutat dyka upp på skrivbordet. Den går igång och är synlig i disk utility, dock är den gråtonad och det står ”not mounted”. Jag har testat att starta om, ansluta igen, mounta och köra ”first aid” - ingenting funkar.
 

Såklart har jag inte någon backup på filerna vilket ger mig klump i magen. Själva hårddisken i sig kunde jag inte bry mig mindre om, men innehållet som jag är orolig över. 
 

Vill höra om någon har något tips på vad jag kan testa göra eller om jag kan få rekommendation på företag jag kan vända mig till med bra service för att felsöka/reparera/rädda filer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre tips att testa

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

 

1. Håll ner Shift och starta om eller upp datorn tills du ser förloppsindikatorn.

2. Låt datorn jobba klart.

3. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

 

 Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

https://support.apple.com/sv-se/HT204063

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade denna som handlar specifikt om ditt problem. Huruvida iBoysofts räddningsprogram är nåt att ha vet jag inte.

 

https://iboysoft.com/mac-data-recovery/my-passport-for-mac-not-showing-up-in-finder-disk-utility.html

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutsatsen är att man inte köper WD my passport. Den förekommer lite för ofta när det handlar om felande externa hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Ska titta på detta och återkommer huruvida det löste sig eller inte 🙏
 

Just nu, Axelman säger:

Slutsatsen är att man inte köper WD my passport. Den förekommer lite för ofta när det handlar om felande externa hårddiskar.

Har förstått det nu, bittert att lära sig av sina misstag… 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacWorld rekommenderade DiskDrill Media recovery för en tid sedan läste jag i en artikel. Finns att köpa på AppStore för 439:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kretsloppan Lindeman

Det kanske inte är själva hårddisken det är fel på, utan controllern i hårddisklådan/caset?

WD (Western Digital) gör utmärkta hårddiskar och har gjort så i dekader, felen jag har hört om har varit relaterade till caset som hårddisken är monterad i (har själv ett gäng med externa WD-diskar som det förvisso aldrig har varit några problem med).

 

Det första jag hade provat är helt enkelt att ta ur hårddisken ur caset och sätta den i ett annat case.

Ett nytt case kostar någon hundralapp eller två i en datorbutik. Visas (monteras) disken då så är problemet löst.

 

Därefter bör ta du backup... och helst köra en kontroll av disken t.ex. med Disk Warrior innan.

 

Ofta är det problem med bootsektorn på en disk, inte filerna i sig, vilket lätt kan repareras med t.ex. Diskwarrior om disken inte är formaterad med Apples senaste filsystem APFS.

 

Detta bör man också göra i förebyggande syfte då och då,  kör Disk Warrior på externa diskar några gånger om året, då rättas fel till innan de blir för stora.

 

 

 

 

 

Redigerad av Kretsloppan Lindeman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn, eller annan dator, med någon Linuxversion som kan läsa Mac-formaterade diskar (antar att disken är HFS+-formaterad). Tror exempelvis Ubuntu bör klara det. Kan hända att skivan då syns där, och filerna går att läsa över till ett USB-minne eller liknande. 


 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har ett tiotal WD-diskar  mellan 2 och 4 GB.

Den senaste köptes  för en vecka sedan på 8 TB.

Råkade ut för samma problem en gång för mycket länge sedan (flera år sedan). Tog kontakt med WD support och fick stegvis mycket bra hjälp! Kommer ihåg att det var svårare att hitta supporten än det var att lösa själva problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att du efter detta inser hur viktigt det är med backup, och inte bara en utan helst flera, förvarade på olika platser dessutom. 

Time Machine har du inbyggt  så börja med den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WD är bra så länge de fungerar, men ökända att få igång när väl kontrollkortet till hårddisken gått sönder. 
 

Här finns hjälp att få (WDs helpdesk hjälper inte ett dugg):
 

https://community.wd.com/t/how-to-decrypt-a-wd-mybook-drive-after-its-removed-from-the-enclosure/146588

 

Kommer aldrig att köpa någon HD från WD efter att strul. 

Redigerad av macsailor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...