Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac börjat frysa och starta om vid spel


Phoenix76
 Share

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga.

Har fått ett problem på min iMac nu efter många års användning. Har googlat runt men inte hittat något som hjälper mig eller svarar på vad som kan ha hänt. 

 

Har en sen 2013 iMac med i7 processor. Min son spelar Roblox på den och har gjort det i 3-4 år utan problem. Nu idag frös spelet och datorn startade om med ett felmeddelande. ( Datorn startades om pga ett problem.) Har sen försökt fatta vad som händer utan framgång.  Gjorde en programuppdatering och startade sen om ett spel. Det fungerade ca 1-2 minuter sen frös det igen och efter ytterligare 2-3 minuter startade datorn om pga ett oväntat fel. 

Startade då om i säkert läge och tog bort autostart på alla program som startar vid en uppstart. Bla Plex och Alfred. Testade sen att starta om och starta ett spel, det frös igen efter 1-2 minuter. 

Har sen suttit och surfat, kollat på lite bilder och filmer på resor med familjen och allt funkar fint. Men så snabbt jag startar ett spel så fryser det och datorn startar om.

 

Har någon en idé om vad som kan ha hänt? Spelen har fungerat bra tidigare. Det är bla Minecraft, några olika spel från Steam och Roblox som launch:ar på Crome. Det verkar inte spela någon roll vilket eller vilka spel jag startar, alla fryser efter bara någon minuts spelande. 

Har nollat NVRAM och PRAM men problemet kvarstår. 

 

Kan grafikkortet vara på väg att ge upp?? Läste någonstans att det kunde vara HDD:n som börjat krångla. 

 

Vore tacksam för idéer och hjälp. För min egen del är det ingen jättepanik. Men min 8 årige son är i upplösningstillstånd.  🙂

 

Sen har jag lagt märke till en lite underlig logga i Launchpad:en som jag inte kan deleta. Försöker dra ner den i papperskorgen men den hoppar bara upp igen. Ser ut som den är Google relaterad, kanske har något med Crome att göra. Men jag har inte sett den där tidigare. Försöker bifoga en bild på den. 

IMG_2828.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att göra en ny användare och se om spelen funkar där. Om inte, testa att installera om något spel som krånglar. Använd eventuell inbyggd avinstallerare eller AppCleaner för att få bort allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipset. 
Tyvärr blev det inte mycket bättre. Gjorde en ny användare och installerade om ett spel på den användaren. Men efter 4-5 minuter frös allt igen. Det fungerade betydligt längre än vad det gjort tidigare på min användare. Men vad det beror på är oklart. Har backat upp allt viktigt jag haft på datorn nu och ska testa en ominstallation av OS:et. 
 

Har även kört diagnos på HDD men inte fått något fel där. Kan RAM minnen ha något med något att göra? Det har ju som sagt funkat fint i flera år. Kan RAM minnen börja strula på nått sätt eller ger de bara upp helt tvärt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Phoenix76 säger:

Hej och tack för tipset. 
Tyvärr blev det inte mycket bättre. Gjorde en ny användare och installerade om ett spel på den användaren. Men efter 4-5 minuter frös allt igen. Det fungerade betydligt längre än vad det gjort tidigare på min användare. Men vad det beror på är oklart. Har backat upp allt viktigt jag haft på datorn nu och ska testa en ominstallation av OS:et. 
 

Har även kört diagnos på HDD men inte fått något fel där. Kan RAM minnen ha något med något att göra? Det har ju som sagt funkat fint i flera år. Kan RAM minnen börja strula på nått sätt eller ger de bara upp helt tvärt? 

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken? Under 20 GB kan ge problem, under 10 GB får man vara glad om datorn fungerar.

...

Det finns fel på hårddiskar som inte syns i diagnos. RAM-minnen som går sönder av sig själva förekommer inte på alla år jag varit på forumet. Det krånglar vid installation och efter. Aldrig sen. Hårddiskar kommer och går och krånglar på alla möjliga upptänkliga sätt. I och med att din dator är från 2013 ska du betrakta den som skrot som tursamt nog ännu vispar runt! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sitter en fusion disc i den och det är 770 GB ledigt. 
Ska som sagt testa att köra en ominstallation av OS:et och se vad som händer. Provade som snabbast att göra lite video redigering och där verkar det inte bli några omstarter. Så än så länge så är det bara i spel fenomenet dyker upp. 
Vet inte om det är någon vits att byta HDD och se om grabben kan fortsätta spela. Eller om det är dags att skaffa en egen dator åt honom och använda denna själv för bild och videoredigering. 

Om det är lagringsfel borde omstarterna återkomma under andra aktiviteter man kör va? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Phoenix76 säger:

Det sitter en fusion disc i den och det är 770 GB ledigt. 
Ska som sagt testa att köra en ominstallation av OS:et och se vad som händer. Provade som snabbast att göra lite video redigering och där verkar det inte bli några omstarter. Så än så länge så är det bara i spel fenomenet dyker upp. 
Vet inte om det är någon vits att byta HDD och se om grabben kan fortsätta spela. Eller om det är dags att skaffa en egen dator åt honom och använda denna själv för bild och videoredigering. 

Om det är lagringsfel borde omstarterna återkomma under andra aktiviteter man kör va? 

 

Om hårddisken är på dekis så blir det problem lite hit och dit när hårddisken används. Långa uppstarter av datorn kan förekomma, tvekan vid start och avslut av program, mycket badbollar när datorn måste vänta på att hårddisken vaknar till liv. Inte så mycket att det uppträder bara specifikt. Kan vara relaterat till en felaktig datafil som beror på en skadad disk. En ominstallation av OS X är alltid nyttigt. Ett fräscht system kan fixa många buggar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roblox support:

 

Why does my Roblox keep on freezing?
Most game issues such as freezing, crashing and lagging are caused by an outdated or corrupt graphics driver. We recommend you check for driver updates regularly as this can not only fix your Roblox bugs but also boost the visual performance.
Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde en komplett ominstallation men utan lycka. Så det är nog tyvärr bara att gilla läget. Men det verkar ju vara nått knas med HDD:n eller då grafik kortet. 

GeForce kortet som sitter i ska enligt Roblox supporten fungera att lira med. Och det har som sagt fungerat bra flera år. Efter ominstallationen gick det att spela 10-15 minuter innan allt frös igen. 

Ska fortsätta att testa lite andra program och se om samma fenomen dyker upp med dessa program. Blir nog inte till att byta HDD eller Grafikkort för att hoppas att det ska gå att spela på datorn igen iallafall. 

 

Men jag får tacka så mycket för tips och info. 

 

Med vänlig hälsning, Mathias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa en extern SSD med USB3 eller Thunderbolt-chassi, så kan du köra datorn med den. Erfarenhetsmässigt är det fel på din Fusion Drive, antingen hårddisken eller SSD. Grafikkortsfel ger i regel andra symtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defekta RAM-minnen kan få dessa symptom utan varningar vid uppstart.

Är det en 27" du har?

Om, plocka ur minnet och testkör med en minnesmodul åt gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för fler tips. 
 

Har testat att göra ett boot bart USB med Catalina. Det enda jag hade tillgängligt var ett SanDisk 3.0 på 32 GB och det funkar bra förutom när jag drar igång spel. Då händer samma sak som tidigare. 
 

Ska testa att dra minnesmoduler och se om jag får nått annat utfall. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen. 
Har nu plockat minnen och kört med en 4GB minnes modul. Glädjande nog så har grabben kunnat spela i 30 minuter utan avbrott. Det skumma är bara att när han tog en spelpaus och lämnade dator så började den starta om pga ett problem igen. Men sen har han kört ytterligare 30 minuter utan problem. Hoppas verkligen att vi är något på spåret här nu med RAM minnet eftersom det är det enda som är enkelt att byta på den här iMac:en. 
Och jag har inte hunnit svara men det är 27” modellen. 
 

Ska låta grabben testa vidare här idag och se hur det funkar. Verkar det stabilt så kan man ju beställa fler minnen. 
 

Tusen tack för tankar och idéer. 
 

Med vänlig hälsning, Mathias 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...