Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem att installera Big Sur på Macbook Pro 15" mid 15


kajkajkaj
 Share

Rekommendera Poster

4 timmar sedan, kajkajkaj säger:

Fick radera lite filer i papperskorgen för att den skulle kunna installeras.. Men sen fanns det tillräckligt när jag raderat en del. Kanske är där något gått snett. Att den behövde mer

Det här verkar vara samma symtom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av datorn helt. Håll inne ALT på tangentbordet och tryck samtidigt på strömknappen på datorn, släpp strömknappen efter 2 sek medans du håller inne ALT tills du får upp vad du vill starta ifrån för skiva 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kopplat in den i min andra Macbook. På den som har problemet är det en blixt som åker runt på skärmen, och på datorn jag kopplat in den i har jag fått upp den här mappen:

 

Någon som vet vad jag ska trycka på?

Skärmavbild 2021-07-24 kl. 15.42.00.png

Skärmavbild 2021-07-24 kl. 15.40.12.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, kajkajkaj säger:

Någon som vet vad jag ska trycka på?

Den är i hårddiskläge vilket innebär att din krånglande dator bara har ett uppstartsproblem. Men nu gör du inget med den! Du får tillträde till den via den fungerande datorn som om den är en hårddisk. Klicka på mappen, leta rätt på de filer du vill spara, dra och släp från den krånglande till den fungerande Macen. Jobba med den som en ansluten hårddisk. När du är klar, dra mappen till papperskorgen så matas/kopplas Macen/hårddisken ut i vanlig ordning. Dra sen ur sladden.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Axelman säger:

Den är i hårddiskläge vilket innebär att din krånglande dator bara har ett uppstartsproblem. Men nu gör du inget med den! Du får tillträde till den via den fungerande datorn som om den är en hårddisk. Klicka på mappen, leta rätt på de filer du vill spara, dra och släp från den krånglande till den fungerande Macen. Jobba med den som en ansluten hårddisk. När du är klar, dra mappen till papperskorgen så matas/kopplas Macen/hårddisken ut i vanlig ordning. Dra sen ur sladden.

Men det är ju liksom ingen hårddisk som dyker upp, enligt klipp jag hittat på Youtube.. Det kommer bara upp den där "Update" enligt skärmbilden jag la upp 😟

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, kajkajkaj säger:

Nu är det bara att lämna in den va?

Det är obegripligt för mig att du envisas med att försöka lösa detta själv. I princip är du en enda knapptryckning ifrån katastrof. Risken är väldigt stor att du förlorar allting.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, kajkajkaj säger:

Men det är ju liksom ingen hårddisk som dyker upp, enligt klipp jag hittat på Youtube.. Det kommer bara upp den där "Update" enligt skärmbilden jag la upp 😟

Den ska lägga sig på skrivbordet som en hårddisksymbol. Har du inget sådant på skrivbordet?

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, ni har rätt. Kändes bara så långt till måndag 😊 värt att lägga 1500 på olika sladdar och adaptrar, haha. 

 

Nej, det kom ingen hårddisksymbol alls. Men men, jag får vänta till måndag. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inga hårddiskar alls syns på skrivbordet kan det vara en inställningssak. På nyare MacOS är inte dessa iklickade från start.

Hittas Findermenyn/Inställningar

1293593162_Skrmavbild2021-07-24kl_17_09_46.png.aeb1b523f38ef238f0966ce812d42af7.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:

 

Om inga hårddiskar alls syns på skrivbordet kan det vara en inställningssak. På nyare MacOS är inte dessa iklickade från start.

Hittas Findermenyn/Inställningar

1293593162_Skrmavbild2021-07-24kl_17_09_46.png.aeb1b523f38ef238f0966ce812d42af7.png

Det var aktiverat... Så hårddisken verkar bara ha försvunnit. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...