Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Låsta RAM-hållare Mac Mini late 2012


Hetlund
 Share

Rekommendera Poster

Jag lyckades för några år sedan uppdatera min MacMini late 2012 till 16 GB minne. Inte särskilt svårt.

 

I dag tänkte jag sätta in en 1 TB hårddisk (känner inget behov av SSD-disk) . Efter att ha studerat exempel på YouTube med mera så gick det till en början ganska lätt. Problemen började när jag skulle sätta tillbaka kontakten till fläkten. Lyckades inte hur jag än bar mig åt. Det slutade naturligtvis med att kontakten på moderkortet bröts av. Vet inte om det går eller lönar sig att försöka laga.

 

I alla fall tänkte jag försöka starta datorn utan fläkt, för att åtminstone installera OS på nya hårddisken. Då visar det sig att de - tomma - hållarna för RAM-minne inte går att fälla upp! Jag fällde ju upp dem för att ta ut minneskretsarna, de måste sedan ha fällts ner när jag håll på och jobbade med datorn. Utan minneskretsar blir det ju absolut ingen start. Jo, det går att hålla ut de små "sakerna" som håller minneskretshållarna på plats, men ingenting händer.

 

Märkligt! Några förslag? Köpa en ny begagnad Mac Mini 2012 eller en MacMini M1? Jag gör inget mer avancerat än att surfa, använda Word och ladda ner musik och filmer illegalt. Inga mer avancerade spel än Patiens och Snood.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Hetlund säger:

Köpa en ... MacMini M1?

Absolut! Det hade jag gjort, om inte min mini hade fungerat utmärkt med två RAM och två SSD. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
4 minuter sedan, Hetlund säger:

känner inget behov av SSD-disk

Okej, du gör väl som du vill. :ThumbsUp:

 

4 minuter sedan, Hetlund säger:

Då visar det sig att de - tomma - hållarna för RAM-minne inte går att fälla upp! Jag fällde ju upp dem för att ta ut minneskretsarna, de måste sedan ha fällts ner när jag håll på och jobbade med datorn.

 

De ska inte fällas upp. Bara stoppa in de nya stickorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kan du posta bilder på hur det ser ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Marcus och ni andra!

 

Jag blev väl förvirrad efter min dust med anslutningen till fläkten. Det var ju bara att trycka in minnesbrickorna i lite vinkel så kom de på plats.

 

Nu är datorn i gång och installerad med Catalina. Hårddisk och RAM-minnen fungerar. Nu ska den få stå och kyla ner sig innan jag börjar installera program med mera. Undrar hur länge jag kan köra datorn utan fläkt? Kanske klarar den sig till nästa år när det kommer en ny Mac Mini med det fantastiska M2-chipet (?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Hetlund säger:

Kanske klarar den sig till nästa år när det kommer en ny Mac Mini med det fantastiska M2-chipet

Du klarar dig gott med M1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Hetlund säger:

Kanske klarar den sig till nästa år när det kommer en ny Mac Mini med det fantastiska M2-chipet (?).

Du kan väl vänta 5 år på det ännu mer fantastiska M5-chippet! :totaltgalen:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För alla er som undrar hur det gick så kan jag berätta: Jag försökte köra MacMini utan fläkt, men den blev snabbt Väldigt varm (åtminstone utvändigt). Efter ett tag började muspekaren hoppa hit och dit som den själv ville. (Jag har haft problem med muspekaren förut.) 

 

Det slutade med att jag pantsatte Katten och köpte en MacMini M1, 8/512. Så nu ska jag väl ha en dator som klarar sig åtminstone sju år till. Lite lustigt att jag nu sitter ungefär samma uppsättning som när det här äventyret började: Med en MacMini med 512 GB intern lagring. Minus 10.490 kronor! (Elgiganten var väldigt snåla med att lämna rabatt till en fattig pensionär.) Sedan blev det ju lite kostnader för en del uppdaterade program också. Förlåt - det heter visst Appar även på datorn nu för tiden.

 

M1-datorn är - om möjligt - ännu tystare än min gamla dator. Klart under min egen tinnitus-nivå. Om den är så väldigt snabb vet jag inte: Det är som de sa i den gamla reklamfilmen: Vad ska jag med en snabb dator till när jag ändå skriver så långsamt?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...