Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spara bilder från iCloud med rätt datum


gizthewiz
 Share

Go to solution Solved by Telly82,

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!
 

Sitter med Big Sur 11.4 på iMac 24" 2021.

 

Som Windows-användare har jag haft för vana att organisera mitt bibliotek med foton och videos helt manuellt. Man har ju haft flertalet kameror och mobiler genom åren så jag har bara fört över till hårddisken med jämna mellanrum och sen organiserat per årtal och månad mm. Sen backat upp lika manuellt till externa diskar. Gick sen över till iPhone men backade upp min och sambons dito på samma vis. Kabel, dra och släpp, klart. Sen insåg man ju att det var ganska kul med att ha större bibliotek kvar på telefonen för att kunna göra minnen, synka med iPad mm. Så då blev det iCloud med optimerad lagring på enheterna (för att få plats) och så laddade jag ner bilder och videos från iCloud på webben när det var dags för backup. 

 

Men nu blev det problem när jag bytte till Mac. Fotodatum bibehålls inte längre. Istället blir det datum för nedladdning som blir rådande för alla bilder/videos. (Ja, jag väljer att ladda ner orginalfilerna).

 

Jag skulle vilja spara mina bilder från iCloud till intern/extern hårddisk och bibehålla fotodatum. I Windows blev "fotodatum" kallat ”ändrad" i högerklicksmenyn egenskaper (inte skapad, det blir i windows datumet då kopian sparades ner). Men man kunde då också högerklicka och ta fram all information och lite till man ville ha (EXIF?), inkl "fotodatum" för bilder och "mediet skapades" för video. Detta underlättade då windows kunde sortera på dessa sökord i mapparna när man ville skrolla igenom. 

 

När jag gör detta nu på Mac så får alla bilder och video samma datum i "ändrad" och "skapad", dvs dagens datum (nedladdningsdatum). Inte när bilden/videon togs. Jag kan inte heller få fram något som kallas "fotdatum", än mindre sortera efter det.

 

Jag har även prövat att exportera bilderna direkt till hårddisk från appen bilder men då får en del bilder/video korrekt information i "ändrad/skapad", medan andra får dagens datum, utan att jag förstår mönstret. Kanske beroende på lokal- eller molnstatus för urspungsfilen?

 

Kan det vara när man zippar upp nedladdningen som alla filer får samma datum? Hände dock inte i windows som sagt, och jag använde bara den inbyggda extraheraren.

 

Jag har valt optimerad lagring på min Mac, då jag eg bara vill använda iCloud som sync-tjänst och ha mitt "stora bibliotek" taget med mobiler, kameror, videokameror etc sorterade i vanliga mappar på interna (och externa disken) utfall iCloud flippar ur. 

 

Förslag?

 

Tack!

Redigerad av gizthewiz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättelse:

 

Även i Windows får filerna datum i "ändrad" och "skapad" efter när man laddade ner respektive packade upp Zip-filen. 

 

Har nu provat att på Mac packa upp filen med Unarchiver och sedan flyttat filerna till windowsdatorn (som jag egentligen tänkte ge bort), och där kan man se ursprungligt fotodatum.

 

Så då kvarstår frågan hur jag ser och sorterar efter fotodatum på Mac? Jag hade nog inte egentligen tänkt att blanda in appen bilder, då jag behöver göra samma manöver med arkivering och backup med sambons telefon som använder icloud precis som jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synka datorn med icloud istället för att ladda ner via webben. Kopiera filerna från Bilder i datorn till var du nu vill lägga dem. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, polken säger:

Synka datorn med icloud istället för att ladda ner via webben. Kopiera filerna från Bilder i datorn till var du nu vill lägga dem. 
 

Alltså ha dem på datorn i original via bilder synkat med icloud? Tänkt lite på det. Men då får jag ju en omgång bilder i Bilders mapp plus i den mapp jag vill ha allt i på datorn. 
 

Men visst, det går ju att rensa bort bilder från Bilder/icloud med jämna mellanrum i så fall.  Men då jobbar man ju upp sig lite fortare mot maxad TBW på SSDn. 
 

Kan man inte se och sortera efter fotodatum i Finder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
50 minuter sedan, gizthewiz säger:

Kan man inte se och sortera efter fotodatum i Finder?

Nej, det har man programmet Bilder till.

 

Med hjälp av GraphicConverter så kan du sätta fildatumet efter bildens EXIF-datum och DÅ kan du sortera i Finder.

Med betalversionen så kan du göra detta i batch, dvs på en hel mapp med bilder i ett svep.

https://www.lemkesoft.de/en/products/graphicconverter/

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Nej, det har man programmet Bilder till.

 

Med hjälp av GraphicConverter så kan du sätta fildatumet efter bildens EXIF-datum och DÅ kan du sortera i Finder.

Med betalversionen så kan du göra detta i batch, dvs på en hel mapp med bilder i ett svep.

https://www.lemkesoft.de/en/products/graphicconverter/

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-07-03 10:54, Telly82 säger:

Nej, det har man programmet Bilder till.

 

Med hjälp av GraphicConverter så kan du sätta fildatumet efter bildens EXIF-datum och DÅ kan du sortera i Finder.

Med betalversionen så kan du göra detta i batch, dvs på en hel mapp med bilder i ett svep.

https://www.lemkesoft.de/en/products/graphicconverter/

Har nu provat programmet. Ännu mera tack!

 

Alldeles för avancerat för mig. Men jag har sniffat fram funktionerna för att byta namn och ändra datum efter EXIF-dito. Suveränt. Nu kan jag sortera i Finder precis som jag vill.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...