Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vi måste prata om IPv6!


KMN
 Share

Rekommendera Poster

Jag har fiber från Teila. Vad jag förstår så stöds inte IPv6, i alla fall inte ”native”. Men det ska tydligen gå att köra något som kallas 6RD (tunnel?) vilket kräver att man manuellt ställer in detta i sin router — i mitt fall en Asus ZenWifi AX.

 

Är detta något att över huvud hålla på att fibbla med? Fördelar? Nackdelar?

Och har man IPv4 parallellt, eller det är antingen eller? (Ja, ni hör ju hur väl påläst jag är…)

 

Säkert fler än jag som har frågor om internetprotokollet och forumet här brukar ju vara en närmast outtömlig källa till kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, KMN säger:

Är detta något att över huvud hålla på att fibbla med?

Nä, låt operatörerna sköta det. När det blir brist på IPv4-adresser kommer de succesivt  gå över till IPv6. Så länge det gödslas med publika IPv4 utan extra kostnad som det görs i sverige har jag svårt att tro det är brist i sikte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, KMN säger:

Jag har fiber från Teila. Vad jag förstår så stöds inte IPv6, i alla fall inte ”native”. Men det ska tydligen gå att köra något som kallas 6RD (tunnel?) vilket kräver att man manuellt ställer in detta i sin router — i mitt fall en Asus ZenWifi AX.

 

Är detta något att över huvud hålla på att fibbla med? Fördelar? Nackdelar?

Och har man IPv4 parallellt, eller det är antingen eller? (Ja, ni hör ju hur väl påläst jag är…)

 

Säkert fler än jag som har frågor om internetprotokollet och forumet här brukar ju vara en närmast outtömlig källa till kunskap.

Som polken skriver så finns det ingen fördel att använda IPv6 för dig som användare - tvärtom finns ganska få sajter på IPv6-nätet än så länge. De stora drakarna som Google, FB mfl finns där och så en rad myndigheter, men inte mycket mer än så. Ganska meningslöst att använda det även om du kunde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era — samstämmiga — svar!

Ok, då tar jag till mig det ni säger.

 

Anledningen till att jag intresserade mig för IPv6 var att det ju funnits i ett antal år redan och jag antog att det var dags att öppna den dörren.

Det verkar dessutom som om det tilldelas IPv6-adresser lokalt i det egna nätverket, åtminstone på min dator.

Och när man till exempel ska ställa in DNS:er manuellt, ges alltid(?) alternativet för IPv6. Så jag trodde det var mer etablerat, helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...