Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Behörighet och grupper


gizthewiz
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är helt nya på Mac. Har köpt mig en iMac 24". Big sur 11.4.

 

Satt och flyttade filer från extern hårddisk och öppnade "info" om mapparna på macen. Såg då att för mappen med mitt kontomnamn (den med bilden på ett hus (hemmapp?)) hade olika grupper med olika behörighet. Råkade ta bort gruppen "staff" från denna lista. Och min egna behörighet gick från "du kan läsa och skriva" till "du har anpassad behörighet". Verkar inte ställt till med något än så länge. Och "staff" finns kvar som behörighetsgrupp i undermapparna. 

 

Kan jag återställa min hem-mapp så "staff" finns med bland behörigheterna? Hade inte gjort någon TimeMachine backup när jag pillade med detta.

 

Tack!

Redigerad av gizthewiz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte Big sur utan Catalina, men troligtvis fungerar det på samma sätt. Längst ner i inforutan finns ett litet kugghjul. Om l du låst upp hänglåset och klickar på kugghjulet bör du få upp alternativet ”Återställ ändringar”. Det bör ju ändra tillbaka till ursprungsläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
43 minuter sedan, RonnieL säger:

Nu har jag inte Big sur utan Catalina, men troligtvis fungerar det på samma sätt. Längst ner i inforutan finns ett litet kugghjul. Om l du låst upp hänglåset och klickar på kugghjulet bör du få upp alternativet ”Återställ ändringar”. Det bör ju ändra tillbaka till ursprungsläget.

Tyvärr så är det alternativet ”grått”. Tror det blev så när jag ”kryssade ner” inforutan första gången. 

Redigerad av gizthewiz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, RonnieL säger:

Har du låst upp hänglåset?

Japp. Fortfarande grått. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns applikationer som kan återställa behörigheterna i hemmappen. t. ex. CleanMyMacX och TechTool Pro. Men om behörigheterna inte ställer till några problem för dig kanske det inte är något att bry sig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, RonnieL säger:

Det finns applikationer som kan återställa behörigheterna i hemmappen. t. ex. CleanMyMacX och TechTool Pro. Men om behörigheterna inte ställer till några problem för dig kanske det inte är något att bry sig om.

Så kan det va. Någon som vet vad ”staff” är för grupp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...