Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hämta data från webben till Macen


rutor
 Share

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva hämta data från ett antal olika websidor och sedan kunna processa datat i t. ex. Numbers. Jag använder Mac-dator och kan inga moderna programspråk, men är villig att lära mig om det är någorlunda enkelt. Finns det någon i forat som har tips om vilka verktyg och webläsare man ska använda och kanske också hur man formatterar om datat så de olika källornas data blir kompatibla med varandra. Det handlar bara om ett fåtal uppgifter från varje hemsida och innefattar max hundra poster per källa.

 

Mycket tacksam för svar av alla slag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror du behöver beskriva problemet mycket mer noggrant för att lättare få hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland har de som satt upp hemsidan ett annat sätt att komma åt infon, exempelvis genom webserviceanrop.

 

För om du (programmässigt) måste tolka html-sidan för att hitta infon så är du i det närmaste körd. För när hemsidan ändras så hittar du inte infon på samma ställe längre.

 

Så jag håller med Vredurs och tillägger: Vilken info från vilka hemsidor?

 

Om vi tar valutakurser som exempel så kan du dels läsa dem från:

https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/

Vilket är gräsligt krångligt.

 

Eller så kan du använda detta sätt:

https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/oppet-api/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort detta en del i tidigare arbete. Att kunna programmera är ett krav för ett smidigt resultat. Jag använde då API't selenium i Java, eller ren PHP för enkla webbsidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av liknande projekt är att det ofta är enklare och snabbare att manuellt hämta den data man vill ha. Dvs. använda kopiera och sedan klistra in i excel eller Numbers.
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...