Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Att lätt överföra större filer till en bärbar hårddisk, hur?


ShooterMcGavin
 Share

Rekommendera Poster

ShooterMcGavin

Hej! Jag älskar min Mac men stör mig på att det inte går att lägga in filer på en NTFS disk. Eftersom FAT har begränsning till ca 4.5 gb så är det rätt störande om man vill flytta dessa större filer till en bärbar disk. 
 

Vad har ni för tips att komma runt detta utan att behöva lägga pengar på typ Airdrop och annat i Cloud-miljön?

Hur bra är Airdrop?
Går det att formatera en bärbar disk på Mac (deras format) så det kan lagras större? 

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, ShooterMcGavin säger:

Går det att formatera en bärbar disk på Mac (deras format) så det kan lagras större?

Ja, Mac OS X stöder ExFAT. Det gör Windows också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det finns program för att ge Macen möjlighet att skriva till NTFS-diskar om du har behov av att dela filer med en Windowsmiljö. Microsoft NTFS for Mac by Paragon heter ett av programmen. Men om du bara ska använda disken med din Mac så bör du formatera den i något Mac format. APFS om det är en SSD disk eller ev. Mac OS Extended om det är en mekanisk disk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Mr Walker säger:

Och det finns program för att ge Macen möjlighet att skriva till NTFS-diskar om du har behov av att dela filer med en Windowsmiljö. Microsoft NTFS for Mac by Paragon heter ett av programmen. Men om du bara ska använda disken med din Mac så bör du formatera den i något Mac format. APFS om det är en SSD disk eller ev. Mac OS Extended om det är en mekanisk disk. 

Man bör undvika NTFS på Mac eftersom allt bygger på "Reverse engineering". Microsoft har nämligen inte publicerat några specar på hur NTFS fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om NTFS inte har fullt Microsoft-stöd på Mac, så är det ändå stabilare än ExFAT, enligt mig (Köpte Tuxera NTFS, tror det kostade 15 euro, lätt värt för mig). Däremot kör jag HFS+ på de externa jag endast har till Macen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, poi ran säger:

så är det ändå stabilare än ExFAT, enligt mig

Trams säger jag. Ett extra program för läsa/skriva på ett filsystem DET är något som är en källa till problem. Mycket bättre att köra det som är naitive i macOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, lappen71 säger:

Trams säger jag. Ett extra program för läsa/skriva på ett filsystem DET är något som är en källa till problem. Mycket bättre att köra det som är naitive i macOS.

Hmm.. säger bara Catalina.. jag är inte säker på att allt som kommer från Apple är 100% 😉 

 

Jag skulle nog inte använda NTFS mjukvara för en lösning där jag måste ha 100% säkerhet på vad jag gör. Men jag har haft Paragon eller motsvarande installerat under många år utan något bekymmer. Jag skulle också gissa att man vinner lite på att ha ett bättre filformat än ExFAT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mr Walker säger:

Hmm.. säger bara Catalina.. jag är inte säker på att allt som kommer från Apple är 100% 😉 

Va bra för exfat kommer inte från Apple 😁

exFAT (Extensible File Allocation Table) is a file system introduced by Microsoft in 2006 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Man bör undvika NTFS på Mac eftersom allt bygger på "Reverse engineering". Microsoft har nämligen inte publicerat några specar på hur NTFS fungerar.

Vi har diskuterat detta förut och det finns tillfällen man vill prioritera att ha en disk som har NTFS och vill man då köra Mac så är det tilläggsprogram som gäller. Och programvaran verkar stabil så som jag uppfattar den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Va bra för exfat kommer inte från Apple 😁

exFAT (Extensible File Allocation Table) is a file system introduced by Microsoft in 2006 

Sa du inte nyss att det viktigaste var att ha något som var native MacOS? 🙂 

NTFS är väl ändå ett betydligt vassare format än ExFAT.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mr Walker säger:

Sa du inte nyss att det viktigaste var att ha något som var native MacOS?

Ja det är naitive i macOS men det är inte skapat av Apple.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Ja det är naitive i macOS men det är inte skapat av Apple.

 

Don't worry.. jag bara kände för att driva vidare diskussionen. Jag förstår synpunkten. 🙂 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paragon och liknande lösningar för att skriva till NTFS-hårddiskar jobbar i bakgrunden, och det tar resurser från systemet (som alla extra program gör), det kan vara ett problem men behöver inte vara det. Det beror på ens dator och hur mycket man har i den/jobbar med den. För många fungerar det bra. Det har funnits en del problem med Paragon tidigare, när Mac har släppt en ny version av Mac OS och man kört med en äldre Paragon. Men Paragon kommer ut i nya versioner så uppstår problem så är lösningen oftast att helt enkelt uppgradera Paragon till en nyare version. Men det finns en eftersläpning hos Paragon där. 

Ska man använda den externa hårddisken till både Mac och Windows/PC så är exFAT en bra lösning. 

Annars gäller ju Mac OS eget filsystem som absolut kan installeras på en extern hårddisk. Det kan installeras på vilken hårddisk som helst. :)  Men då kan inte filerna läsas av Windows/PC på ett enkelt sätt. Dock finns det program motsvarande Paragon till Windows/PC som gör att de kan läsa/skriva till Mac. 

Jag har flera externa hårddiskar och alla kör Mac OS eget filsystem. :)

Formatering görs i Macens program Skivverktyg. 
Skivverktyg kan formatera i Mac OS Extended och APFS, MS-DOS FAT och ExFAT. 

Här finns mer information om de format som Skivverktyg kan anpassa en hårddisk till: 
https://support.apple.com/sv-se/guide/disk-utility/dsku19ed921c/mac
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, HFS Explorer kan läsa. Sen har vi Paragon som också finns i en version för Windows/PC men som då är tvärtom Mac-versionen - dvs Windows/PC versionen kan läsa och skriva Mac OS Extended (HFS+) - Paragon HFS+, sen finns också Paragon APFS som kan läsa och skriva APFS. 
Det verkar dock inte finnas både HFS+ och APFS i samma program från Paragon för Windows/PC om jag förstått det rätt?
https://www.paragon-software.com/home/#for_windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak. Om man ska vara intellektuellt konsekvent i sin avsky för Windows måste man dra slutsatsen att Mac OS X är det system som ska kunna läsa Windowsformat, inte att Windows ska läsa Macformat. Om man är nödgad till endera. Man kan ju inte gärna begära av Windows att det ska klara något sådant på ett bra sätt, medan Mac OS X givetvis gör det lysande... :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
23 timmar sedan, ShooterMcGavin säger:

utan att behöva lägga pengar på typ Airdrop

Airdrop kostar inget.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-06-02 08:56, Alix säger:

En annan sak. Om man ska vara intellektuellt konsekvent i sin avsky för Windows måste man dra slutsatsen att Mac OS X är det system som ska kunna läsa Windowsformat, inte att Windows ska läsa Macformat. Om man är nödgad till endera. Man kan ju inte gärna begära av Windows att det ska klara något sådant på ett bra sätt, medan Mac OS X givetvis gör det lysande... :D 

Ja, men man kan också se det som att Mac's filsystem är bäst ^^ :)  Och utifrån det är det logiskt att ens hårddiskar formateras enligt Mac, för det är ju Mac man använder huvudsakligen om man anser att Mac är bättre. Om man till nöds måste använda en Windows laptop vid något tillfälle så får man lära Windows-laptopen att hantera Mac-hårddiskar, låta Windows-PC:n anpassa sig till Mac och inte tvärtom. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Raphael säger:

Ja, men man kan också se det som att Mac's filsystem är bäst ^^ :)  Och utifrån det är det logiskt att ens hårddiskar formateras enligt Mac, för det är ju Mac man använder huvudsakligen om man anser att Mac är bättre. Om man till nöds måste använda en Windows laptop vid något tillfälle så får man lära Windows-laptopen att hantera Mac-hårddiskar, låta Windows-PC:n anpassa sig till Mac och inte tvärtom. :)

Ja, jösses, själv har jag avinstallerat Windows 10 från två bärbara jag äger och lagt in Ubuntu på dem. Så Mac OS X och dess filsystem är förstås att föredra alla dagar i veckan. Linux kan man för övrigt ge stöd för alla filsystem i stort sett.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...