Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips på tålig laddare?


KMN
 Share

Rekommendera Poster

Någon som har tips på en riktigt tålig Lightning-laddare? Den får gärna vara ’klassad enligt militär standard’ eller ännu hellre hålla för så kallad Familjedelning (det vill säga att man bråkar om vilken laddare som är vems och där vissa användare laddar sina enheter medan de används, med sladden spänd som en fiolsträng).

Det gör inget om den är billig, men är den ’oförstörbar’ kan det vara värt att betala lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara en bra början i och för sig.

Men det är mest sladden USB-Lightning som tar stryk, där finns kedjans svagaste länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, KMN säger:

Någon som har tips på en riktigt tålig Lightning-laddare? Den får gärna vara ’klassad enligt militär standard’ eller ännu hellre hålla för så kallad Familjedelning (det vill säga att man bråkar om vilken laddare som är vems och där vissa användare laddar sina enheter medan de används, med sladden spänd som en fiolsträng).

Det gör inget om den är billig, men är den ’oförstörbar’ kan det vara värt att betala lite mer.

Jag använder ofta min iPad samtidigt som den laddar. Då är det viktigt att sladden är lång, dvs. köp en med lång sladd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att köra på grenuttaget och den sladden till usb-porten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

Kevlarsladden verkar lovande.

Man får hoppas att kontakterna på den motsvarar skottsäkerheten i själva sladden.

 

Ingen med egna erfarenheter av svårt prövade evighetssladdar?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, KMN säger:

Tack för alla tips!

Kevlarsladden verkar lovande.

Man får hoppas att kontakterna på den motsvarar skottsäkerheten i själva sladden.

 

Ingen med egna erfarenheter av svårt prövade evighetssladdar?

Jag tillhör den skara från en svunnen tid då laddare och sladd medföljde i förpackningen så jag har en drös hemma att slita på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Vredurs säger:

Jag tillhör den skara från en svunnen tid då laddare och sladd medföljde i förpackningen så jag har en drös hemma att slita på

Har varit där själv. Men även en drös är ändlig…

Dessutom finns det något provocerande i förbrukningstakten i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg nu att kevlarsladden var slut både hos iPhonebutiken och Amazon.

Tydligen fler än jag som inte tycker att de vanliga sladdarna är av rätta virket.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kevlarsladden har nog lättare att uppnå militärklassning… annars är Ikeas sladdar de mest hållbara vi testat.

fördelen är att den har mer ordentligt fäste vid kontakten än många andra.

https://www.ikea.com/se/sv/p/lillhult-usb-typ-a-till-lightning-kabel-moerkgra-60484797/

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Trojoan säger:

Kevlarsladden har nog lättare att uppnå militärklassning… annars är Ikeas sladdar de mest hållbara vi testat.

fördelen är att den har mer ordentligt fäste vid kontakten än många andra.

https://www.ikea.com/se/sv/p/lillhult-usb-typ-a-till-lightning-kabel-moerkgra-60484797/

Har inte testat den du länkar till. Men köpte tidigare modell hos IKEA, som var svartvit (också i något textilliknande material).

Dessa sladdar var betydligt mer hållbara än originalet, i alla fall vad gällde de vanliga brytskadorna med synlig åverkan på höljet. Däremot slutade de fungera efter ett tag. Tror att själva kontakterna, framförallt Lightning-änden, var en känslig punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphonebutiken
2021-05-29 11:46, KMN säger:

Såg nu att kevlarsladden var slut både hos iPhonebutiken och Amazon.

Tydligen fler än jag som inte tycker att de vanliga sladdarna är av rätta virket.

Även Puro, RAVPower, Xtorm (bl a deras Solid Blue-serie) m.fl har kevlarkablar, dock kan jag inte påstå att jag testat om de skulle nå upp till "militärstandard".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Iphonebutiken säger:

Även Puro, RAVPower, Xtorm (bl a deras Solid Blue-serie) m.fl har kevlarkablar, dock kan jag inte påstå att jag testat om de skulle nå upp till "militärstandard".

Nu är i och för sig kevlar inget självändamål; det viktiga är att sladden håller.

Såg att ni också sålde sladdar med hölje av stål, såg lite ut som en duschslang av klassiskt snitt, vilket fick mig att undra vilken av dem som håller bäst.

Flera av sladdarna marknadsförs som ’hållbara’. Men man skulle vilja ha ett slags gradering, typ en scovilleskala där sladdarna klassificerades med poäng, från ’hållbar’ via ’superhållbar’ till ’herrejävlar!’.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kollade just på Xtorm

https://www.trekkinn.com/berg/xtorm-solid-blue-lightning-usb/136996796/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=7782392&country=se&msclkid=ead7174881941e417f0877fc5a8d541b

 

Citat

Livstidsgaranti:

Xtorm Solid Blue Kablar är byggda för att vara livsäker. De har en smart design som inkluderar innovationer som XFLEX⁴ och använder ett extremt starkt kompositmaterial som innehåller Kevlar® för kabeln. Dessa egenskaper gör det möjligt för oss att erbjuda livstidsgaranti * på alla Solid Blue-kablar.

Tyvärr endast 1,0 meter

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphonebutiken
Just nu, KMN säger:

Nu är i och för sig kevlar inget självändamål; det viktiga är att sladden håller.

Såg att ni också sålde sladdar med hölje av stål, såg lite ut som en duschslang av klassiskt snitt, vilket fick mig att undra vilken av dem som håller bäst.

Flera av sladdarna marknadsförs som ’hållbara’. Men man skulle vilja ha ett slags gradering, typ en scovilleskala där sladdarna klassificerades med poäng, från ’hållbar’ via ’superhållbar’ till ’herrejävlar!’.

Hehe, det är du inte ensam om! Du är inte heller ensam om att fråga om just "hållbarare" kabel (och då inte miljömässigt, utan kvalitetsmässigt), inte en enkel fråga att besvara, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...