Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finder


Cnab
 Share

Rekommendera Poster

Mac startar med flera finder fönster, hur göra för att endast starta Mac med ett Finder fönster? Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att stänga ner de som är öppna innan du stänger av datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hur ser det ut under Allmänt i Safaris inställningar, där ställer du in Startsida 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men jag har provat det, hjälper inte, jag tror jag behöver ett skript jag kan trycka in i Terminal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta funka?

Avmarkera Öppna igen vid inloggning.

 

Skärmavbild 2021-05-08 kl. 16.33.31.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

 

1. Håll ner Shift och starta om eller upp datorn tills du ser förloppsindikatorn.

2. Låt datorn jobba klart.

3. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, Cnab säger:

Jag tror inte det heller hjälper, jag behöver nog ett skript 

Får man ett tips provar man det om man inte vet. Jag har aldrig hört talas om att man ska ha ett skript för att lösa en sådan fråga under 20 år på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv tryckt in skriptet för att få flera Finder windows för länge sen, jag tror jag hittade det på macworld.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Cnab säger:

Jag har själv tryckt in skriptet för att få flera Finder windows för länge sen, jag tror jag hittade det på macworld.se

Så du har lagt in ett script för att få flera fönster och nu undrar du hur man ska starta med bara ett fönster? Då har ju vi jagat lösningar i onödan.:armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cnab säger:

Ja, sorry, det är trots allt ett skript som jag behöver

Ta reda på vilket skript du har kört. Om du visar det kanske någon kan omvända det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Cnab säger:

Jag har själv tryckt in skriptet för att få flera Finder windows för länge sen

Vi vet inte vilken version av macOS du använder. Du vet inte hur skriptet såg ut. Då är det svårt att veta vad som ska skrivas i Terminalen.

Hur ser det ut i Systeminställningar>Användare och grupper>startobjekt ? finns det något där som startar 4 fönster?

Annars kan du installera om macOS och se om det uppfyller din önskan.

Som en mera radikal lösning får du radera hårddisken och installera macOS på tom hårddisk.

Du skriver i forumdelen "jag är nybörjare på mac" men har varit inne i Terminalen och pillat med skript så jag behöver inte påminna om vikten av backup, koll på Apple-ID, lösenord och internetförbindelse. Apple har tydliga hjälpdokument, t ex  https://support.apple.com/sv-se/HT208496

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...