Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera ios 11.4 till 14.5 via datorn går ej.


Pampas
 Share

Rekommendera Poster

14 timmar sedan, Pampas säger:

Ska testa den varianten, tack!

Återkommer...

 

14 timmar sedan, Stereotypen säger:

Har du testat att sätta den i sk DFU-läge och därifrån återställa den via iTunes?

Följ bara instruktionerna via iTunes.

 

Hur du sätter den i DFU:

 

https://iphoneguiden.se/guider/guide-hur-du-satter-iphone-i-dfu-lage/

Nu har jag gjort ett första försök med detta, och den förändring som skett är att det när jag följer iTunes regi kommer fram en blänkare som endast blinkat till förut så jag inte kunnat läsa texten. Det står:

"Kontaktar iPhoneuppdateringsservern..."

Strecket till vänster om stopp-knappen ska var blått men färgen försvann då jag gjorde skärmdumpen

1199229828_Namnlost1.jpeg.c9997c4d2fc1f352944447153c23f65c.jpeg

 

Så småningom lyckades jag få till en återhämtning genom att iTunes extraherar programvaran och sedan övergår i att den "Kontrollerar återställning med Apple ...". Se bild

797377952_iPhoneaterhamtningslage17.5_21.thumb.jpg.95b3bba592afad83b3d3fc02b249226b.jpg

 

Så långt hoppfullt, men så kom det oönskade813096489_Namnlost20.jpeg.f57c3b489b1119bace16d067d62976ca.jpeg

 

Vad ska jag göra nu? Mobilen har svart skärm med Apple-loggan och ett grått ofyllt streck under (förloppsvisaren?) och fungerar inte mer.

 

Är mobilen omöjlig att fixa? Den fungerade med mobilt bank-ID mm förut, men nu ...???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pampas! 

 

Hade samma problem som du, och kan ha hittat en enkel lösning. Följde tips nr 2 på den här länken: 

 

https://www.imobie.com/iphone-tips/how-to-fix-an-error-occurred-installing-new-ios.htm

 

Startade alltså om nätverksinställningarna genom att gå till Allmänt -> Återställ -> Återställ nätverksinställningar. Det verkar innebära att sparade wifi-lösenord och liknande försvinner, men inget jätteviktigt. Min mobil ser ut att uppdatera sig just nu, så jag vet inte om det kommer fungera hela vägen, men det verkar så. Hoppas det kan hjälpa dig med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-23 22:30, Jompate säger:

Hej Pampas! 

 

Hade samma problem som du, och kan ha hittat en enkel lösning. Följde tips nr 2 på den här länken: 

 

https://www.imobie.com/iphone-tips/how-to-fix-an-error-occurred-installing-new-ios.htm

 

Startade alltså om nätverksinställningarna genom att gå till Allmänt -> Återställ -> Återställ nätverksinställningar. Det verkar innebära att sparade wifi-lösenord och liknande försvinner, men inget jätteviktigt. Min mobil ser ut att uppdatera sig just nu, så jag vet inte om det kommer fungera hela vägen, men det verkar så. Hoppas det kan hjälpa dig med!

Hej!

Jag tvingades att be om proffshjälp så nu har jag en fräsch mobil som fungerar med det nya OS.

Nu har jag istället problem med att återställa säkerhetskopian till den uppdaterade mobilen. Jag har försökt med iTunes i datorn som innehåller  säkerhetskopian men mobilen dyker inte upp i iTunes. Är  det någon inställning som gör att den inte dyker upp?

 

Aldrig får man vara riktigt glad ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Vad jobbigt att det ändå ska krångla.. Kan tyvärr för lite om iPhone/iTunes för att hjälpa dig. Hoppas någon mer påläst kan svara! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pampas säger:

Hej!

Jag tvingades att be om proffshjälp så nu har jag en fräsch mobil som fungerar med det nya OS.

Nu har jag istället problem med att återställa säkerhetskopian till den uppdaterade mobilen. Jag har försökt med iTunes i datorn som innehåller  säkerhetskopian men mobilen dyker inte upp i iTunes. Är  det någon inställning som gör att den inte dyker upp?

 

Aldrig får man vara riktigt glad ...

Du kanske har för stora krav, ”vara riktigt glad”… 🤪.


Har du loggat in på iCloud på datorn och iPhonen ?

Det bör komma upp en dialog som ber om tillstånd att ansluta till den.

Jag minns inte riktigt hur o i vilken ordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En säkerhetskopia från IOS 11.4 går knappast att återställa till en mobil som kör IOS 14.5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
37 minuter sedan, Alix säger:

En säkerhetskopia från IOS 11.4 går knappast att återställa till en mobil som kör IOS 14.5.

Jag tänkte inte på det… har inte läst hela tråden.

Men kan man inte extrahera delar av backupen, på nåt sätt? Lösenord, dokument och annat.


hittade det här, vet inte om det fungerar

https://www.iphonebackupextractor.com/?utm_source=bing&utm_medium=ad&utm_campaign=itunes-icloud-trusted-uk-company&msclkid=34807ac1479416bdaaa01a6fe9455e8d
 

sökte med strängen ”read parts of iphone backup”

Redigerad av boevil
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Alix säger:

En säkerhetskopia från IOS 11.4 går knappast att återställa till en mobil som kör IOS 14.5.

Aj, aj, aj!

Är det det som är problemet, månne. Jag tänkte att det skulle varit bäst att uppdatera till iOS 12.8 eller nåt åt det hållet, men jag hittade inte den varianten bland det som  erbjöds på AppStore. Går det att gå ett par steg tillbaka och göra om uppdateringen till en lägre nivå?

 

Jag får väl sortera fram några få bilder att lägga tillbaka till mobilen, det är alldeles för många i "totala arkivet" jag har i datorn. Däremot hade det varit bra att få tillbaka alla inställningar som fanns i den gamla mobilen. Vet inte hur jag ska få tillbaka det, men man får väl leva ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inser att jag inte svarar på din fråga nu, men är det så att du har kvar den gamla telefonen? Fungerar den? Om du kan uppdatera programvaran i den kanske du kan skapa en ny säkerhetskopia som går att föra över till din nya telefon.

 

Kan vara värt att testa att återställa nätverksinställningarna och göra ett nytt försök att installera iOS 14.5 som jag föreslog ovan. Fungerade för min del! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pampas säger:

men jag hittade inte den varianten bland det som  erbjöds på AppStore. Går det att gå ett par steg tillbaka och göra om uppdateringen till en lägre nivå?

iOS hittar man inte i AppStore så det har du fått om bakfoten.

Nej det går inte att gå tillbaka till tidigare versioner av iOS hur man vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det redan har nämnts flertalet gånger tidigare...

Överväg iCloud backup i framtiden för att minimera strul med obsoleta system och hårdvaror.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-26 22:25, boevil säger:

Jag tänkte inte på det… har inte läst hela tråden.

Men kan man inte extrahera delar av backupen, på nåt sätt? Lösenord, dokument och annat.


hittade det här, vet inte om det fungerar

https://www.iphonebackupextractor.com/?utm_source=bing&utm_medium=ad&utm_campaign=itunes-icloud-trusted-uk-company&msclkid=34807ac1479416bdaaa01a6fe9455e8d
 

sökte med strängen ”read parts of iphone backup”

 

Jag tycker 67:65 € är väl dyrt för detta. Bilderna har jag på annat håll och Adresslistan finns med i mobilen på något sätt. Det är naturligtvis en massa inställningar och arkiv som jag inte får tillgång till på en gång men jag kan kanske leva med det...

 

Synd på en till synes bra metod dock, verkar kunna göra mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...