Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Big Sur 11.3, ”Flyttade objekt”


KMN
 Share

Go to solution Solved by KMN,

Rekommendera Poster

Uppdaterade till senaste Big Sur 11.3. Efter uppdateringen fanns det ett alias på Skrivbordet, Flyttade objekt. Själva mappen ligger i Användare/Delad.

I mac OS Användarhandbok står följande om detta:

Citat

Om du ser mappen Flyttade objekt på datorn när du har uppgraderat macOS

När du uppgraderar datorn till macOS 10.15 eller senare granskas alla filer och data noggrant för att se till att de är giltiga och auktoriserade, oskadade och på rätt platser. En del av filerna kunde inte flyttas till sina nya platser och placerades i mappen Flyttade objekt. Du hittar mappen Flyttade objekt i mappen Delad inuti mappen Användare. PDF-dokumentet i mappen Flyttade objekt förklarar vad du kan göra med filer som har placerats i den här mappen.

Men något PDF-dokument finns inte i mappen…

Någon som vet om man bara kan kasta mappen? Eller kanske har läst den där PDF:en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tidigare versioner av macOS så var en del av användarens personliga inställningar i mappar som t.ex. /etc , och det var också möjligt att installera saker i mappar som /bin. Det här påverkade den unix som finns under ytan på macOS. 

Med nyare macOS är de här mapparna read-only och innehåller bara det som Apple skapat som en del av macOS-releasen.

 

När macOS-installationen upptäcker att filer på dessa read-only-platser har ett annat innehåll än det förväntade, så drar installationsprogrammet slutsatsen att användaren har gjort ändringar som användaren skulle bli ledsen om de försvann. Då flyttar installationsprogrammet filerna till "Flyttade objekt" för att användaren ska kunna se vad det är. 

 

I mitt fall innehöll "Flyttade objekt" inget jag ville ha kvar, så jag bara raderade mappen (och aliaset).

 

Redigerad av TB-000
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Ja, det var ju ungefär vad man kunde tänka sig.

Kände mest en osäkerhet kring det här med ”inget jag ville ha kvar”-bedömningen.

Men nu har jag raderat mappen (och aliaset).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

första gången vi såg det var vid

när det blev 64 bitars system

och alla 32-bitars hamnade i den mappen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Merci beaucoup!

Lite konstigt i mitt fall, då det gäller en dator som levererats med Big Sur redan från början…

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hände igen, med 11.3.1! Skumt. Har ju knappast hunnit ändra någonting sedan förra uppdateringen…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, KMN säger:

Hände igen, med 11.3.1! Skumt. Har ju knappast hunnit ändra någonting sedan förra uppdateringen…

Är mappen helt tom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.

Kollade inte jättenoga innan jag slängde den, men tror att det var typ /private/etc/ någontingmedgroupochdefault.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uppdaterades inte systemet nyligen?

jag misstänker att det blir samma sak efter nästa uppdatering också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, KMN säger:

Nej.

Kollade inte jättenoga innan jag slängde den, men tror att det var typ /private/etc/ någontingmedgroupochdefault.

 

Skärmavbild 2021-05-04 kl. 13.37.30.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, KMN säger:

Nej.

Kollade inte jättenoga innan jag slängde den, men tror att det var typ /private/etc/ någontingmedgroupochdefault.

Märkligt, i private/etc skriver bara systemet/systemprogram. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Alix säger:

Märkligt, i private/etc skriver bara systemet/systemprogram. :fundersam:

Ja, visst är det.

Det enda jag ”gjort” med datorn är att jag skapade en användare när jag konfigurerade den. När jag sedan hämtade in min gamla användare från en Time Machine-back up, raderade jag den ursprungliga användaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, KMN säger:

Ja, visst är det.

Det enda jag ”gjort” med datorn är att jag skapade en användare när jag konfigurerade den. När jag sedan hämtade in min gamla användare från en Time Machine-back up, raderade jag den ursprungliga användaren.

Uppstod mappen före eller efter att du läste in din gamla användare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Den uppstod vid senaste uppdateringen av mac OS.

(Efteråt, alltså)

Redigerad av KMN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, KMN säger:

Den uppstod vid senaste uppdateringen av mac OS.

(Efteråt, alltså)

Det skulle väl kunna vara då att din gamla användare avger/triggar något kommando som orsakar att mappen skapas. Fast jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Det skulle väl kunna vara då att din gamla användare avger/triggar något kommando som orsakar att mappen skapas. Fast jag vet inte.

Ja, kanske. Men småtrist om det ska upprepas vid varje uppdatering. (Och ja, jag är fullt medveten om problemets i-landskaraktär!)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • Solution

För alla er som undrar…

Jodå, den där mappen dök upp igen — denna gång efter uppdatering till mac OS 11.5.

 

Letade runt lite och hittade följande:

För sent denna gång, för jag har redan kastat mappen med filen. Får fixa det efter nästa uppdatering i stället.

Men är det bara att byta filen i den mappen, eller är den låst och tarvar fibblande med behörigheter?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte bärga mig tills nästa uppdatering. Återskapade filen med Time Machine och bytte fil enligt ovan.

Verkade inte vara några problem med behörigheter, räckte med att skriva in lösenord för datorn.

Återstår att se om jag slipper mappen nästa gång…

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, det blev ju en betydligt kortare väntan än jag trott. Det gick väl knappt en vecka mellan 11.5 och 11.5.1?

Och för första gången sedan jag skaffade datorn har jag nu uppdaterat utan att mappen dyker upp! Så det mesta tyder på att resonemanget ovan stämmer.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...