Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ladda ner appar på Macbook pro mid 2010?


Jakethesnake123
 Share

Rekommendera Poster

Jakethesnake123

Tjena! Det är så att jag precis köpt mig min första macbook pro, en gammal sådan, ( mid 2010 ). Är inte jättevan med Mac sedan innan. Men nu när jag ska ladda ner appar ifrån appstore så går inte det. Står att jag måste ha MacOs 10.14. Men jag har MacOs High Sierra 10.13.6. Men verkar som att jag inte kan uppdatera datorn mer nu för att den är för gammal.

 

Finns det något sett man kan ladda ner appar? Tex en annan app market eller liknande?

 

Köpte datorn för att kunna plugga på den och ville ha en stabil.. Haha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Jakethesnake123 säger:

Tjena! Det är så att jag precis köpt mig min första macbook pro, en gammal sådan, ( mid 2010 ). Är inte jättevan med Mac sedan innan. Men nu när jag ska ladda ner appar ifrån appstore så går inte det. Står att jag måste ha MacOs 10.14. Men jag har MacOs High Sierra 10.13.6. Men verkar som att jag inte kan uppdatera datorn mer nu för att den är för gammal.

 

Finns det något sett man kan ladda ner appar? Tex en annan app market eller liknande?

 

Köpte datorn för att kunna plugga på den och ville ha en stabil.. Haha.

Apple gjorde en jätteuppgradering 2011 så alla Macar är i runda slängar 100% mer kraftfulla än 2010. Mitt tips är att skaffa en från minst 2011 helst 2012 för då kom USB 3 på alla Macar. En sådan med mycket RAM och SSD håller än. 2010 och äldre är inte mycket att hänga i julgranen...

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakethesnake123
14 minuter sedan, Alix säger:

Vad vill du ha för program?

Pages, word, teams och office apparna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakethesnake123
1 minut sedan, Axelman säger:

Apple gjorde en jätteuppgradering 2011 så alla Macar är i runda slängar 100% mer kraftfulla än 2010. Mitt tips är att skaffa en från minst 2011 helst 2012 för då kom USB 3 på alla Macar. En sådan med mycket RAM och SSD håller än.

Okej, Jo de är ju sant, den e ju ändå 11 år men knappt använd. Synd att jag inte kände till detta innan. Får se när jag har råd att köpa nyare ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Jakethesnake123 säger:

Okej, Jo de är ju sant, den e ju ändå 11 år men knappt använd. Synd att jag inte kände till detta innan. Får se när jag har råd att köpa nyare ?

Ok. Det finns trix och hack för att få in nyare OS än vad Apple säger. Men jag kan inte sånt och är inte intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Apple gjorde en jätteuppgradering 2011 så alla Macar är i runda slängar 100% mer kraftfulla än 2010. Mitt tips är att skaffa en från minst 2011 helst 2012 för då kom USB 3 på alla Macar. En sådan med mycket RAM och SSD håller än. 2010 och äldre är inte mycket att hänga i julgranen...

Det hjälper ju inte det ursprungliga problemet då 2011 års Macar inte heller kan köra nyare version av macOS än 10.13 High Sierra.

 

 Har man köpt programmen tidigare med sitt Apple ID kan man ladda ner en tidigare kompatibel version.

Men vid nyköp tycks inte detta valet visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Jakethesnake123 säger:

Pages, word, teams och office apparna. 

Finns inga nyare program där, tyvärr. Teams går inte alls.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Jakethesnake123 säger:

Okej, Jo de är ju sant, den e ju ändå 11 år men knappt använd. Synd att jag inte kände till detta innan. Får se när jag har råd att köpa nyare ?

7 minuter sedan, Axelman säger:

Ok. Det finns trix och hack för att få in nyare OS än vad Apple säger. Men jag kan inte sånt och är inte intresserad.

Vill man hacka och modda en sådan dator så går det. Max RAM och SSD rekommenderas starkt.

 

http://dosdude1.com/catalina/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakethesnake123
42 minuter sedan, Alix säger:

Vill man hacka och modda en sådan dator så går det. Max RAM och SSD rekommenderas starkt.

 

http://dosdude1.com/catalina/

Den har redan uppdaterad ram och SSD, ska se om de går med länken du skickade ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Jakethesnake123 säger:

Den har redan uppdaterad ram och SSD, ska se om de går med länken du skickade ?

Ja, det går, din dator stöds. Att göra rätt hela vägen är dock en utmaning. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Libre Office är ett bra alternativ . Lite osäker på hur gamla os man kan köra den på.

libreoffice.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakethesnake123
1 timme sedan, Alix säger:

Ja, det går, din dator stöds. Att göra rätt hela vägen är dock en utmaning. :) 

Borde inte vara några större problem! Värt ett försök iallafall!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakethesnake123
21 minuter sedan, polken säger:

Libre Office är ett bra alternativ . Lite osäker på hur gamla os man kan köra den på.

libreoffice.com

 

Den känner jag till sedan innan, stör mig bara på den då den ej har stöd för svenska. Alltså blir varenda ord jag skriver rödmarkerat osv...

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Jakethesnake123 säger:

Den känner jag till sedan innan, stör mig bara på den då den ej har stöd för svenska. Alltså blir varenda ord jag skriver rödmarkerat osv...

Man ska kunna installera svensk ordlista inne i programmet.

 

https://extensions.libreoffice.org/en/extensions/show/swedish-spelling-dictionary-den-stora-svenska-ordlistan

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakethesnake123
Just nu, Alix säger:

Ja det hade jag visst gjort! Fan va bra, tack tack! Håller på nu att använda Catalina Patcher, laddar ner det. Men har ju sveriges segaste internetuppkoppling så tar ju sin lilla tid....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Jakethesnake123 säger:

Ja det hade jag visst gjort! Fan va bra, tack tack! Håller på nu att använda Catalina Patcher, laddar ner det. Men har ju sveriges segaste internetuppkoppling så tar ju sin lilla tid....

Jag ändrade mitt svar för det där gällde bara så att man får programmet på svenska (men det kan ju vara bra ändå förstås). Jag ändrade till hur man lägger till svensk ordlista i LibreOffice.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att göra köpet (gratisköp) av Pages, Numbers, KeyNote, Garage Band, iMovie via en annan Mac som kör macOS 10.14 eller nyare? Med ditt Apple ID.

 

Och sen i AppStore på din gamla dator kolla köphistoriken för att se om det den vägen går att få valet att få ladda he senast kompatibla versioner.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakethesnake123
Just nu, SirKnasen säger:

Har du möjlighet att göra köpet (gratisköp) av Pages, Numbers, KeyNote, Garage Band, iMovie via en annan Mac som kör macOS 10.14 eller nyare? Med ditt Apple ID.

 

Och sen i AppStore på din gamla dator kolla köphistoriken för att se om det den vägen går att få valet att få ladda he senast kompatibla versioner.

Satt precis och tänkte samma tanke, har inte tillgång till en annan Mac dator, men däremot en Iphone? Om det skulle funka att ladda ner på ett Apple ID på telefonen och sen logga in med samma på datorn? Är väll säkert 2 helt olika saker men vad vet jag! Haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Jakethesnake123 säger:

Satt precis och tänkte samma tanke, har inte tillgång till en annan Mac dator, men däremot en Iphone? Om det skulle funka att ladda ner på ett Apple ID på telefonen och sen logga in med samma på datorn? Är väll säkert 2 helt olika saker men vad vet jag! Haha

Vi är inte riktigt där ännu men det är på G med App-köp som sträcker sig över både iPhone/iPad och Mac.
Gissningsvis är din köphistorik tom i datorns App Store fast du har Pages i telefonen.

Ta en titt i datorns App Store för att få det bekräftat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakethesnake123

Nu har jag lyckats få det att funka!

6 timmar sedan, Alix säger:

Vill man hacka och modda en sådan dator så går det. Max RAM och SSD rekommenderas starkt.

 

http://dosdude1.com/catalina/

Följde denna tutorial och nu kan jag ladda ner appar och allt! Tack!!

Skärmavbild 2021-04-25 kl. 23.08.12.png

  • Rösta upp 1
  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...