Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Föra över bilder från MacBook Air till extern hårddisk


elinr
 Share

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en extern hårddisk som jag kopplar in till min MacBook Air (Retina 13 tum 2020). Jag får upp externa hårddisken på datorn. Jag vill överföra bilder som jag har på datorn till den externa hårddisken. Jag får upp disken på datorn, men kan inte dra-och-släppa mappar och bilder till disken (som jag gjort med den när jag hade PC). När jag drar dit bilden så syns en rund ring med ett streck igenom. Hur för jag över? Vill helst inte hålla på med iCloud etc pga tycker det är krångligt.

Tack för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din disk är formaterad i ett format som inte stödjer skrivning till disken av Mac OS. Du har två alternativ:

1. Formatera disken till ett format som stödjer Mac OS fullt ut (allt som finns på disken försvinner och den går inte längre använda med Windows).

2. Ge Mac OS stöd för NTFS med tredjeparts programvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Skaffa en ny hårddisk och ha "Macbilder" på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, pajj säger:

2. Ge Mac OS stöd för NTFS med tredjeparts programvara.

Det funkar inte så väldigt bra. Microsoft har aldrig släppt en specifikation över NTFS, så alla tredjepartare är utelämnade till "reverse engineering".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reverse_engineering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en router med usb-anslutning kan du kanske koppla disken till den. Då kan både pc och mac skriva till disken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, polken säger:

Om du har en router med usb-anslutning kan du kanske koppla disken till den. Då kan både pc och mac skriva till disken. 

Det skulle också vara "reverse engineering".

 

Om trådskaparen måste ha disken till både Mac och WIndows så är exFAT det enda vettiga alternativet. Kräver omformatering och därmed radering av alla befintliga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

3. Skaffa en ny hårddisk och ha "Macbilder" på den.

Om jag skaffar en ny hårddisk som är kompatibel, hur får jag över bilderna från min externa hårdisk till den?

Har ju bilder etc där som jag inte vill förlora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, elinr säger:

Om jag skaffar en ny hårddisk som är kompatibel, hur får jag över bilderna från min externa hårdisk till den?

Har ju bilder etc där som jag inte vill förlora.

Tänkte att du kanske ville ha två hårddiskar. En som du kan läsa och skriva till med Windows och en med Mac. Du skulle ju kunna dra bildfilerna till Macen, radera/formattera den för OS X och dra tillbaka bilderna till hårddisken så behöver du inte köpa en ny.

...

Men om du vill ha en till hårddisk ska du till att börja med radera/formattera hårddisken till MacOS med Skivvertyget så historien inte upprepar sig. En hårddisk är i regel tom på allt men många hårddiskar är förberedda för att installera Windows. MacOS läser men kan inte skriva till den.

... 

Så när hårddisken är förberedd för MacOS ( eller OS X som var benämningen på äldre system ) kan du dra bildfiler från din förra disk till den nya disken. Sen dra bilderna från Macen till hårddisken.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla hårddiskar med USB är kompatibla med Mac, dvs en Mac kan hitta och kommunicera med hårddisken. Däremot så är de allra flesta som säljs formaterade för Windows filsystem, det betyder att de kan läsa/skrivas av Windows-datorer rakt ut från hårddiskkartongen. Jag vet faktiskt inte någon hårddisk idag som säljs formaterad för Mac från fabrik. Det betyder att för att använda en extern hårddisk med en Mac så måste man lägga Macens filsystem på den. Filsystemet är det system som hanterar filer och mappar. Windows och Mac gör detta på olika sätt, de har olika "språk", olika "grammatik" för hur detta görs. Windows filsystem kallas NTFS (New Technology File System) och Macens kallas för Mac OS extended. Sen har Mac även ett nytt filsystem, som är för SSD/flash diskar, det kallas APFS (APple File System). APFS ska inte användas på mekaniska hårddiskar, har man SSD/Flash kan man använda vilket som - men APFS fungerar inte på Macar som har äldre OS system än High Sierra.  

En Mac kan läsa en Windows-formaterad hårddisk, men inte skriva till den (vilket beror på att Microsoft har (c)-skyddat sitt Windows filsystem NTFS, och de licensierar inte ut det till andra). 

Du behöver alltså anpassa hårddisken för Macens filsystem, då förloras allt innehåll du redan har på hårddisken - det går tyvärr inte att undvika. 

Du använder verktyget Skivverktyg som finns i varje Mac, detta verktyg kan - bland mycket annat - anpassa en extern hårddisk efter Macens filsystem.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.731664/mac-formatera-partitioner-skivverktyg

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-16 09:53, Telly82 säger:

Det funkar inte så väldigt bra. Microsoft har aldrig släppt en specifikation över NTFS, så alla tredjepartare är utelämnade till "reverse engineering".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reverse_engineering

Jag har sällan haft problem med den typen av programvara. Enda gången var då jag av misstag råkade installera två olika NTFS-program samtidigt. Det mådde inte datorn bra av. Kör Paragons programvara nu. Men jag ska ärligt säga att det är inte jätteofta jag använder mig av det men jag har en disk med filmer (från mestadels iMovie samt även iMovie-bibliotek) som jag även behöver kunna köra på Windows-jobbdatorn. Så jag skulle säga att åtminstone iMovie går bra att köra mot en NTFS disk via ParagonNTFS. 
 

Däremot ska du nog inte lägga Bilder-biblioteket på en sådan disk. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mr Walker säger:

Jag har sällan haft problem med den typen av programvara.

Det betyder inte att det inte finns problem. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-19 17:13, Telly82 säger:

Det betyder inte att det inte finns problem. :) 

Du skrev att det inte fungerade bra. Jag har ju erfarenheten att det fungerar perfekt så jag ville bara ge en motpol ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...