Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra Google mesh-nätverk till trådnät med accesspunkter


Matajen
 Share

Rekommendera Poster

Jag har länge kört ett Google Mesh-nätverk i mitt hus och det funkar utmärkt. Sedan några år jobbar jag hemma och har ett kontor i en gäststuga och har alltid haft problem med att få nätet att räcka dit, trots många puckar "på vägen" så att säga. Nu gjorde jag slag i saken och drog kabel till min stuga, men också inne i huset och nu vill jag gå över till ett trådbundet nätverk med accesspunkter. Kan jag använda mina Google-puckar? Jag har läst att man kan sätta dem i "Bridge Mode" och att då slutar de att funka som mesh och blir accesspunkter. Är det någon som har erfarenhet av detta att dela? Har försökt att söka, men hittar inga klockrena svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Matajen säger:

Jag har länge kört ett Google Mesh-nätverk i mitt hus och det funkar utmärkt. Sedan några år jobbar jag hemma och har ett kontor i en gäststuga och har alltid haft problem med att få nätet att räcka dit, trots många puckar "på vägen" så att säga. Nu gjorde jag slag i saken och drog kabel till min stuga, men också inne i huset och nu vill jag gå över till ett trådbundet nätverk med accesspunkter. Kan jag använda mina Google-puckar? Jag har läst att man kan sätta dem i "Bridge Mode" och att då slutar de att funka som mesh och blir accesspunkter. Är det någon som har erfarenhet av detta att dela? Har försökt att söka, men hittar inga klockrena svar.

Verkar inte behöva sättas i speciellt ”mode”. I med kablar och testa! ?

https://support.google.com/wifi/answer/7215624?hl=sv#zippy=%2Ckoppla-en-google-nest-wifi-router-eller-primär-wifi-åtkomstpunkt-till-andra-åtkomstpunkter-i-samma-switch%2Canvända-flera-google-nest-wifi-routrar-google-wifi-åtkomstpunkter-ocheller-onhub-enheter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat lite och det är tyvärr inte så enkelt som det verkar. I mitt första alternativ så kopplade jag helt enkelt "stugkabeln" till en av LAN-portarna på min router. Kopplar jag sedan in min dator direkt på denna kabel så får jag utmärkt fart på datorn. Däremot är mitt wifi lika dåligt. Om jag kopplar ingående kabel i stugan till en "puck" och därifrån kabel till datorn så blir det fortfarande bra fart i datorn, men wifi funkar inte bättre. Det är som att pucken hämtar sitt internet från mesh-nätverket och inte från kabeln. Se Alt 1.

 

Då tänkte jag att kanske måste åtkomstpunkten vara ansluten till Google-routern (som Google själva skriver: () Modem → Google Nest Wifi-router eller primär Wifi-åtkomstpunkt → Google Wifi-åtkomstpunkt eller en annan Nest Wifi-router.)

Om jag kopplar datorn återigen direkt till kabeln som nu är ansluten till Google routern i andra ändan så är farten lika hög, men jag har fortfarande dålig wifi (alt 2.)

 

Mitt sista experiment är att koppla in wifi-pucken i kontoret igen med kabel från routern och kabel till datorn (alt 3). Nu blir farten riktigt låg. 

 

Jag är helt lost. Ett alternativ vore kanske att gå på alternativ 1, men definiera ett eget nätverk i kontoret så att pucken där inte försöker kommunicera trådlöst med enheter långt bort.

 

Jag tänker att det måste finnas någon vits med att man kan koppla ihop puckarna med tråd, men jag vet inte vad. Nu är det som att kabeln gör varken till eller från.

 

Nätverk 1.jpg

Nätverk 2.jpg

Nätverk 3.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
 Share



×
×
  • Skapa nytt...