Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB minne inte synligt


Justine13
 Share

Rekommendera Poster

Hej

 

Köpte nyligen en snabbt USB minne från SanDisk - 128 GB Extreme Pro

 

Jag har en Mac Book Pro  som har ett par år på nacken, men som har en äldre konfig. Alltså ingen C port eller Touch bar, men allt är uppdaterat 2018. Köpt ny.  Går som tåget med Mojave och 16 GB minne.

 

Men.

 

När jag stoppar in USB minnet på högersidans port(gäller även vänstersidans USB) så ger den sig inte till känna på Macen. Annat än ibland vilket gör det hela så mycket jäkligare. Ibland dyker den upp där den ska dyka upp, ibland inte. Jag är tvungen att starta om Macen  och då fungerar den. Ibland. Samma gäller andra märken av USB minnen jag har så det är inte just den här modellen. Det är heller inte porten, för när jag kör ex. mitt bank id i den så fungerar det.

 

Eftersom jag har massor av program som kör 32 bitar tänker jag inte byta OS. Allt är ship shape utom det här. Som just dykt upp från ingenstans.

 

Således; jag har naturligtvis försökt få syn på den i alla möjliga ställen - the usual suspect, men där finns den inte.

 

Någon som kan tipsa om ett sätt att få den att fungera?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. 

Ja, dessvärre funkar dom inte heller i samma port. Bla. en Seagate på 2 TB. Men som sagt, allt funkar när jag startar om. Håller någon dag, men så lägger dom av igen. Trött på att starta om - det betyder ju något?

 

Men ingången funkar för ex. min bankid dosa med sladd där hela tiden utan omstart. Så ingången verkar ok, men inte för de olika minnena.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Justine13 säger:

Tack. 

Ja, dessvärre funkar dom inte heller i samma port. Bla. en Seagate på 2 TB. Men som sagt, allt funkar när jag startar om. Håller någon dag, men så lägger dom av igen. Trött på att starta om - det betyder ju något?

 

Men ingången funkar för ex. min bankid dosa med sladd där hela tiden utan omstart. Så ingången verkar ok, men inte för de olika minnena.

Testa att återställa SMC: https://support.apple.com/sv-se/HT201295

 

dump.png.b85e37268f4b229328c213d487cbc93e.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. 

 

Jag hoppas att det kan vara lösningen. Vet inte eftersom jag stängde av datorn tidigare för att få igång USB porten och då funkar porten som jag skrev. Jag hoppas på ditt tips när den ballar ur igen, får en känsla av att du är på helt rätt väg. Tar säkert mer ström för att driva USB minnena än min bank id dosa. 

 

Tack igen.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en USB-hub mellan datorn och minnet? Om "ja", se till att den har egen strömförsörjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack. 

 

Sent svar.

Har igen hub mellan minne och ingång - utan direkt in i USB porten. Eftersom den funkar efter att jag stängt av och sedan satt på den vet jag inte riktigt varför det har med strömmen att göra. Men jag ska prova, när det inte funkar,  med en strömförsörjande hub, då vet jag att det var det. Lite märkligt att den i så fall inte klarar ett USB minne på sin egen ström, dock. 

 

I7 processor - 2,2. 16 GB minne. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Justine13 säger:

Jag hoppas på ditt tips när den ballar ur igen

Du behöver inte vänta utan bör nollställa SMC ändå. Korrupt SMC kan ha/få andra symtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

SMC-reset är helt ofarlig.

Bara att göra.

 

Även säker start (Start med shift nedtryckt) kan hjälpa mot "småbuggar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...